Дитинство
Визначення і загальна характеристика
ДИТИ́НСТВО — проміжок життя людини від народження до юності. Д. (збірне до дитина, діти) є особл. фіз., духовно-емоц., соц. і правовим станом людини. Відповідно до Закону України «Про охорону дитинства» (2001) це період її розвитку до досягнення 18-ти р. (повноліття). Правові аспекти Д. викладені також у Конвенції про права дитини ГА ООН (1989; набула чинності в Україні 1991) та Сімейному кодексі України (2002). З погляду фізіології — період інтенсив. фіз. й псих. розвитку індивіда, його підготовки до дорослого життя, зокрема й до гол. функції — продовження виду, якій підпорядк. всі ін. функції. Наприкінці періоду Д. відбувається збільшення маси тіла особи, розвиток окремих органів і фізіол. функцій, що забезпечують пристосування до зовн. умов та статеве дозрівання. У психології його найчастіше поділяють на вік немовляти (від народж. до 1-го р.), раннє Д. (1–3 р.), дошкіл. вік (від 3-х до 6–7-ми р.), молодший шкіл. вік (від 6–7-ми до 11–12-ти р.), підлітк. вік (від 11–12-ти до 14–15-ти р.). У міру свого псих. розвитку дитина стає особистістю, здатною до рефлексії і самостій. дій на основі свідо-мо поставлених цілей. Додатк. фактором у визначенні вікових меж Д. виступають темпи індивід. дозрівання організму. Перехід індивіда з однієї вікової категорії в ін. нерідко супроводжує криза віку (виділяють кризу 1-го, 3-х, 7-ми і 13-ти р.). Розвиток дитини охоплює низку взаємопов’язаних сфер: психофіз., особистісну, когнітивну, емоційну і моральну. Сусп. досвід, який людина здобуває у період Д., і біол. фактори виступають джерелами й умовами розвитку психіки. В умовах людського суспільства, де осн. змістом діяльності є сусп. праця, створення матеріал. і духов. цінностей, призначення різних вікових періодів істотно змінюється. Роль Д. у розвитку людини не вичерпується біол. дозріванням, а передбачає формування готовності до участі у сусп. житті дорослих. Протягом дит. періоду відбувається становлення майбут. чл. суспільства шляхом соціалізації та в процесі інтеграції субкультур дитини і дорослого. У цивілізов. суспільстві дитина є актив. учасником сусп. процесів з влас. поглядом на речі, що утверджує її особисту позицію, повноправну зі світом дорослих. Історично поняття Д. пов’язане з певним соц. статусом дітей, їх правами й обов’язками, з доступ. для них видами та формами діяльності. Сусп. статус дітей прямо залежить від рівня матеріал. і духов. культури суспільства. Доведено, що турбота й увага до дітей певною мірою пов’язані з особливостями демогр. ситуації — цінність дитини зростає при зменшенні народжуваності відносно смертності та навпаки. Наслідком ціннісно-смисл. зміни ставлення до дітей є розширення їх соц. статусу, визнання деяких їх прав і свобод. Д. проходить в одній із трьох культур. форм: постфігурат. — діти вчаться у старших; конфігурат. — діти, як і дорослі, вчаться переважно у ровесників; постфігурат. — дорослі вчаться у своїх дітей. Кожній формі культури відповідає особл. статус дітей: їх не визнають чл. суспільства; визнають залежними, підлеглими чл. суспільства; вони лише майбутні чл. суспільства; діти — учні, вихованці; діти — рівноправні чл. суспільства. Відносна незалежність дит. субкультури характеризує її як певну автономну реальність зі своєю мовою, структурою, функціями, традиціями, в якій виділяють декілька фундам. елементів: гра, фольклор і художня творчість; спілкування і комунікат. поведінка. Становлення та розвиток дит. субкультури відбувається: під впливом дорослої культури; дит. субкультури, що вже існує та передається із покоління в покоління; внаслідок особистих зусиль дитини, що проявляються у видах його творчої діяльності. У міру збагачення та ускладнення культури зростає об’єм знань, умінь і навичок, які передають із покоління в покоління, а форми їх передачі диференціюються і спеціалізуються. Особливістю соціалізації в таких умовах є протиріччя між автономією Д., що збільшується, і посиленням контролю дорослих над дит. діяльністю, уваги до Д., надлишк. опіки дитини (див. також Вікова психологія, Дефектологія, Дитяча праця, Дитяча психологія, Дитяче мовлення, Дитячий аутизм, Дитячий церебральний параліч, Дитячі хвороби).