Розмір шрифту

A

Бандура

БАНДУ́РА — один із найдавніших українських народних струн­но-щипкових інструментів родини лютневих. Зображе­н­ня щипкового інструмента з невеликим округлим корпусом, вузькою шийкою з ладами й кількома струнами зна­йдено у Софійському соборі на фресці 11 ст. Сучасна концертна Б. має хроматичний звукоряд, діапазон — від «до» великої октави до «соль» (інколи «ля») 3-ї октави. Грають на Б. лише на від­критих струнах, кількість яких сягає 62–65. Усі струни — металеві, обвиті мідним дротом (каните­л­лю). Положе­н­ня під час гри вертикальне; форма — грушоподібна, складається з деки (резонатора) і грифа, що ви­значає довжину й висоту струн. Найдовші струни — басові, пролягають уздовж корпуса й у верх­ній частині закріплюються на кілках грифа. Решта — приструнки, які прикріплюються з обох боків деки: знизу — на штифтах, згори — на кілках (верх­ня частина деки має народну назву — шемсток). Основні способи гри: щипок, удар, тремоло, флажолет, глісандо та ін. 

Найдавніша Б. — симбіоз сучасної (за формою) Б. і кобзи, іноді побутувала під на­звою «кобза-бандура». Ві­дома з 15 ст. Виготовляли її здебільшого з липи або червоної верби. Мала діатонічний стрій (у т. зв. думному ладі, натурально-ладовому, пентатонічному та індивідуалізованому). Грати можна було на від­критих струнах і методом притиску (як на лютні). З цього по­гляду показова кобза Вересая (19 ст.). За твердже­н­нями окремих дослідників (М. Будника, М. Хая), Б. генетично повʼязана з давньоруськими гуслями (горизонтальний спосіб гри замінено на вертикальний). Остаточно не зʼясовано й походже­н­ня слова «бандура», оскільки існують інструменти зі спорідненими на­звами: англ. «бандоре», ісп. «бандур­ріа», груз. «пандурі» тощо. Можливий звʼязок із на­звою польського інструмента «торбан», що має схожу з Б. кон­струкцію, тривалий час був поширеним в Україні і здобув назву «панська бандура». 

До початку 20 ст. побутува­н­ня Б. повʼязане лише з середовищем кобзарів, серед яких були справжні віртуози гри, зокрема А. Шут, Ф. Холодний, І. Кравченко-Крюковський, О. Вересай, М. Кравченко, Г. Кожушко, Ф. Кушнерик, Є. Мовчан, П. Носач, В. Пере­пелюк, О. Чу­прина, П. Супрун, М. Будник, В. Горбатюк, В. Нечепа. Викона­н­ня дум (основи репертуару давніх кобзарів) неодмін­но містило т. зв. пере­гру — складну за технікою викона­н­ня інструментальну інтермедію.

Практика гри на Б. до 20 ст. роз­вивалася пере­важно в межах кобзарського мистецтва. Існувало три типи Б. (від­повід­но й три способи гри): чернігівський, полтавський та зіньківський (харківський). Обʼ­єд­навши чернігівський і полтавський способи гри, утворили київський. Хроматизацію київської Б. здійснено введе­н­ням нижнього ряду струн. У зіньківській Б. до­дано поодинокі важелі на шемстку для пере­строюва­н­ня струн у різні тональності. 

За функцією рук склалися дві основні школи гри на Б.: чернігівська (пізніше — київська), яка перед­бачає роз­поділ функцій рук на су­провід­ну (лівою рукою грають на басових струнах) і сольну (правою — на приструнках); зіньківська (згодом — харківська), де такої диференціації немає. На межі 19–20 ст. вдосконалюється техніка гри на Б., народну діатонічну Б. змінює концертна хроматична. 

Найбільший внесок у рекон­струкцію Б. зробили у 1-й пол. 20 ст. Г. Хоткевич і В. Кабачок, пізніше — О. Корнієвський, І. Скляр, В. Герасименко, С. Снігірьова, В. Тузиченко, Р. Гриньків. Зокрема, І. Скляр за­пропонував нову кон­струкцію Б., де по­єд­нав київський і харківський способи гри з хроматичною пере­будовою; видав книгу «Київсько-харківська бандура» (1971). За часів «українізації» 20-х рр. затверджено про­граму роз­витку бандурного мистецтва на державному рівні (ухвала Вищого музичного комітету при Наркомосі УСРР від 1927 про вдосконале­н­ня Б., налагодже­н­ня їх серійного випуску (до того їх виготовляли кобзарі власноруч), організацію класів гри на Б. у на­вчальних закладах усіх рівнів). Від 1954 роз­почато серійне виготовле­н­ня сучасної концертної Б. на Чернігівській, від 1964 — на Львівській фабриках музичних інструментів. Б. широко використовують у ансамблях, капелах, орке­страх, як сольний інструмент. Створено Державну заслужену капелу бандуристів України, капелу кобзарів, тріо бандуристок Київської, Черкаської, Львівської філармоній тощо. Від­крито класи Б. у музичних на­вчальних закладах. Серед ві­домих педагогів з класу Б. — Г. Хоткевич, В. Кабачок, А. Бобир, С. Баштан, В. Герасименко, А. Омельченко, А. Грицай

У 20 ст. від­булося чітке роз­межува­н­ня бандурного виконавства на народно-кобзарське і концертно-академічне. Пред­ставником остан­нього є С. Баштан (створив оригінальний професійний репертуар для Б., пере­клав для неї низку творів світової класики). Ви­дано низку посібників гри на Б. — Г. Хоткевича (1907), М. Домонтовича (1913–14), Т. Овчин­никова (1913), В. Шевченка (1914), В. Кабачка та Є. Юцевича (1958), М. Опришка (1967), С. Баштана та А. Омельченка (1984). У 1993 в Києві засновано Між­народний конкурс бандуристів ім. Г. Хоткевича. Спо­стерігається також від­родже­н­ня гри на давній («старосвітній») діатонічній Б. та кобзі Вересая, виник Київський кобзарський цех, що орієнтується на кобзарську естетику Г. Ткаченка — «остан­нього старосвітського бандуриста». Пред­ставники новітнього «діатонічного» напряму — М. Будник, В. Кушпет, М. Хай, М. Коваль, В. Товкайло та ін. Інтенсивно роз­вивається виконавське мистецтво гри на Б. в українській діаспорі (створено школи Г. Китастого та В. Мішалова). 

У 50-х рр. 20 ст. від­родилося сольне концертне викона­н­ня на Б. Зросла плеяда бандуристів: А. Бобир, Г. Нещотний, С. Баштан, Г. Менкуш, П. Чухрай, Ф. Жарко, В. Єсипок, В. Литвин, Л. Пасикира, Р. Гриньків, К. Новицький; лауреати між­народних, всесвітніх і всеукраїнських конкурсів виконавців на народних інструментах — А. Омельченко, Л. Коханська, О. Петренко, О. Созанський, О. Приталюк, Т. Лазуркевич, О. Степанюк, Л. Дедюк, Л. Амбросова, В. Войт, М. Бибаківська, І. Панасюк, Т. Столяр; серед ві­домих бандуристів діаспори — В. Ємець, З. Бережан, Г. Китастий, М. Чорний-Досинчук, О. Герасименко, В. Мішалов. Автори концертних творів для Б.: Г. Таронов (Концерт для Б. та балалайки з симфонічним орке­стром, 1954), А. Коломієць (Українська соната для Б. та фортепіано, 1968; Соната для двох бандур, 1982), М. Дремлюга (Концерт для Б. з симфонічним орке­стром, поема-рапсодія, 1981), К. Мʼясков (Чотири фантазії та концертина для Б. з орке­стром народних інструментів, пʼєси для Б.), В. Кирейко, В. Зубицький, М. Сільванський, В. Польовий, А. Муха, Г. Китастий, С. Баштан, Р. Гриньків, В. Лабко, О. Герасименко. Репертуар поповнюється пере­кладе­н­нями для Б. творів української, російської та зарубіжної класики. Найбільша колекція Б. — у Музеї народної архітектури та побуту України. Серед зарубіжних ви­дань, присвячених мистецтву гри на Б., — ж. «Бандура», «Молода Україна».

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2003
Том ЕСУ:
2
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Музика
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
40259
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
2 677
цьогоріч:
595
сьогодні:
2
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 1 575
  • середня позиція у результатах пошуку: 16
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 16): 8.5% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Бандура / С. В. Баштан // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2003. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-40259.

Bandura / S. V. Bashtan // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2003. – Available at: https://esu.com.ua/article-40259.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору