Колаж
КОЛА́Ж (від франц. collage — наклеювання) — технічний прийом в образотворчому мистецтві, що полягає у наклеюванні на будь-яку основу відмінного від неї матеріалу у вигляді абстрактної, асоціативної або сюжетної композицій; твори, виконані у такий спосіб. К. використовують для досягнення ефекту несподіваності, парадоксальності, змістової та емоц. багатозначності, образ. гостроти. К. варто відрізняти від аплікації та інкрустації, де фігуративні чи орнам. зображення, зроблені з відмінних від основи матеріалів, складають із ретельно підібраних за формою, кольором і фактурою елементів для створення ціліс. картини. К. відомий із давнини, але як визначений худож. прийом і окремий вид мистецтва набув поширення у 20 ст.; вплинув на всі візуал. мистецтва, літературу, художню свідомість загалом, породивши і відображаючи своєрідне новітнє колажне мислення, що прослідковується в широкому діапазоні худож. течій, напрямів. Як поєднання різностильових об’єктів чи тем К. використовують для посилення естет. ефекту у творах літ-ри, театру, кіно, музики. К. не тільки заперечує пряме відображення реальності як основи мистецтва, а й створює особливі прийоми гри з різними мовами культури, акцентує на багатоскладовості худож. простору, в якому співіснують зображення різного стилю, текст і зображення, фото й малюнок, тиражне та унікальне, різні фактури й матеріали. У К. відображено нові риси бачення світу і реальності: фрагментарність, відсутність чіткої системи координат, розмивання кордонів між реальністю та ілюзією. Прийоми К. зустрічаються в 19 ст. у «домаш. альбомах», автор. книгах К. Морґінштерна (1905), окремих творах М. Врубеля та ін. Першими в мистецтві програмно використали К. 1912 кубісти Ж. Брак і П. Пікассо. К. став елементом худож. мови більшості модерніст. та авангард. напрямів мистецтва 20 ст. (дадаїзму, концептуалізму, поп-арту, сюрреалізму, футуризму та ін.), набуваючи нового змісту й худож. особливостей у кожному з них. Напр., папер. К. використовували в експерим. абстракт. композиціях (Соня Делоне-Терк, Г. Арп, Дж. Балла, А. Матісс та ін.). З ін. боку, починаючи від дадаїзму, К. залучає найрізноманітніші «немист.» предмети та матеріали — фрагменти паперу, дерева, газетні тексти, мотузки, скло, залізо, вугілля, гіпс та ін., розширюючи худож. простір та урізноманітнюючи формал.-пластичні засади візуальності. Дадаїсти започаткували фотоколаж — вільне, часто загострено парадоксал. поєднання в одній композиції різних за стилем та сюжетами фотозображень чи їхніх фрагментів у поєднанні з текстом, написами, малюнками. Програмно з К. працювали Дж. Гартфілд, Р. Гаусман, Т. ван Дусбурґ, М. Ернст, Й. Іттен, Л. Мохой-Надь, Манн Рей, Ханна Хех, К. Швіттерс. У рос. мистецтві поширення К. пов’язане з творчістю об’єдн. художників «Бубновий валет» (зокрема А. Лентулова, П. Кончаловського). К. використовували художники рос. та укр. авангарду в худож. об’єктах, картинах, графіці, плакаті, а також у створенні «автор. книги» (Д. Бурлюк, В. Єрмилов, Б. Косарев, О. Кручоних, К. Малевич, А. Петрицький, В. Татлін, Ґ. Клуцис, Ель Лисицький, С. Підгаєцький, Л. Попова, О. Родченко, О. Розанова, Г. Теленгатер, Н. Удальцова). У рад. мистецтві 2-ї пол. 20 ст. використання К. пов’язане із творчістю художників концептуаліст. спрямування, зокрема І. Кабакова, Е. Булатова, В. Пивоварова, Д. Пригова; в Україні — С. Ануфрієва, В. Бахчаняна, Ю. Лейдермана, О. Лісовського, Б. Михайлова, А. Степаненка, Ф. Тетянича, В. Хруща та ін. Папер. абстрактні К. у 1950–70-х рр. створював К. Звіринський. К. із різноманіт. матеріалів — яскрава сторінка у творчості С. Параджанова. К. можна розглядати як етап становлення мистецтва об’єкта, що посів помітне місце в худож. практиках 20 ст., отримавши розвиток в асамбляжі та інсталяціях. У сучас. цифр. варіанті К. — композиція, складена з найрізноманітніших зображень. Принципи К. через комп’ютерні технології використовують у мистецтві нових медіа.
Рекомендована література
- Н. Wescher. Die Collage. Geschichte eines künstlerischen Ausdrucksmittels. Köln, 1968;
- Collage. Critical Views. Ann Arbor, 1989;
- C. Poggi. In Defiance of Painting: Cubism, Futurism and the Invention of Collage. New Haven, 1992;
- Потапов И. Коллаж в новом искусстве // Новые художники 1982–1987. С.-Петербург, 1996;
- T. P. Brockelmann. The Frame and the Mirror. On Collage and Postmodern. Evanston, 2001;
- Бобринская Е. А. Русский авангард: истоки и метаморфозы: [Сб. ст.]. Новейшие исследования рус. культуры. Вып. 2. Москва, 2003.