Коломийка
Визначення і загальна характеристика
КОЛОМИ́ЙКА — жанр української усної народної творчості, найбільш поширений у Західній Україні. Термін «К.» відомий від 1820-х рр. із рукопис. зошита «Собраниє піснь руских історичних» Г. Ількевича. Походження назви пов’язують з м. Коломия (нині Івано-Фр. обл.). К. — пісня, напис. т. зв. коломийк. розміром, що складається з 2-х рядків, кожен з яких має 14 складів з малою цезурою після 4-го та великою — після 8-го складів і закінчується парокситон. римою. К. охоплюють як родинно-побут., так і соц. теми. Тематично близькі твори об’єднують у коломийк. в’язанки (віночки). За кількіс. складом, тематикою, частотою виконання і творення К. посідають провідне місце в укр. нар. творчості. Типологічно у слов’ян. фольклорі до них найближчі польс. краков’яки, чеські травниці, болг. прип’явці, рос. частушки. В укр. писем. джерелах коломийк. строфу виявлено у творах 17 ст. Найдавніший запис К., датов. 1704, знайшов 1980 В. Грабовецький на берегах «Галицької гродської книги». Укр. фольклористи припускають, що існує понад 25 тис. куплетів. Їх записують від 1820-х рр. Серед збирачів — Г. Ількевич, Я. Головацький, І. Вагилевич, М. Лучкай, В. Гнатюк, І. Франко,І. Кудрик, П. Руснак, Г. Шухевич, М. Шагала, І. Сенько, І. Прокопів.
У різних пісен. збірниках К. вміщують від 1833. У 1864 у Львові побачила світ перша книжка з назвою «Коломыйки и шумки», яку впорядкував С. Щасний. Відтоді видано понад 30 збірок К. в Україні та за кордоном, зокрема «Коломийки» (Л., 1905–07, т. 1–3), «Коломийки» (1969), «Коломийки» (1973; обидві — Київ), «Як зачую коломийку» (Уж., 1975), «Шідарідайдана» (1999), «Коломийки підгірського краю» (2002), «Коломийки Прикарпаття» (2006; усі — Івано-Франківськ). Серед сучас. коломийкарів — М. Савчук, Р. Кумлик, І. Бігун, О. Чупак, С. Молдавчук. Відомим гуцул. коломийкарем, який акомпанує на скрипці і складає жартівливі К., є Д. Рокіщук. Цей жанр фольклору досліджували І. Франко, В. Гнатюк, М. Сумцов, О. Дей, Н. Шумада, Р. Кирчів та ін. Перші записи мелодій здійснив у 1830-х рр. К. Ліпінський, згодом — І. Колесса, Ф. Колесса, Д. Роздольський, Г. Хоткевич, П. Бажанський, Р. Гарасимчук та ін. Мелодії К. досліджували Ф. Колесса, М. Грінченко, З. Василенко, Б. Луканюк та ін. К. широко використовували в академ. музиці як основу темат. матеріалу
Переважну більшість композицій із К. в основі створ. для фортепіано: К. для фортепіано в 4 руки С. Абрисовського, «Велика коломийка» П. Бажанського, К. Б. Вахнянина, Р. Ганінчака, В. Овчаренка, Я. Ярославенка, 3 К. М. Колесси, «Буковинська коломийка» З. Лиська, К. «Вітрогони» О. Нижанківського; К. для оркестру нар. інструментів написали В. Польовий, В. Шумейко, 4 К. для домри (мандоліни) і гітари — Є. Мілка; для скрипки і фортепіано — В. Безкоровайний, О. Шац; хор «Коломийка» створив А. Гнатишин, однойм. оркестр. пісню — Т. Ященко. Коломийк. строфу застосовують і в поезії, зокрема Т. Шевченко, Л. Глібов, П. Куліш, М. Шашкевич, І. Вагилевич, С. Воробкевич, Ю. Федькович, С. Руданський, Ю. Шкрумеляк, В. Симоненко, Т. Мельничук.
Як нар. танець К. (ін. назви «Танець», «Гуцулка», «Березунка» тощо) найбільш пошир. на Гуцульщині та Покутті. Виконують у замкнутому колі здебільшого парами чоловік–жінка, рідше — гуртом. Р. Гарасимчук записав у 1930-х рр. у 42-х гуцул. селах понад 60 назв коломийк., козачк. та коломийк.-козачк. танців. 1939 у Львові видав кн. «Tańce huculskie». Коломийк. танці на сцені популяри-зували В. Авраменко, Я. Чуперчук, Б. Демків та ін. Коломийк. мотиви присутні також в укр. малярстві, нар. скульптурі та ткацтві.
Наприкінці 1920-х рр. нью-йорк. фірма грамзапису «Columbia» випустила платівки «Коломийка повітова» та «Гуцульська коломийка». 2004 з’явився компакт-диск з автентич. гуцул. К. у виконанні М. Савчука «Золоті коломийки». Від 1989 у м. Коломия проводять фестиваль «Коломийка», метою якого є збереження і популяризація цього жанру нар. творчості.