Розмір шрифту

A

Залізничне машинобудування

ЗАЛІЗНИ́ЧНЕ МАШИНОБУДУВА́­Н­НЯ — галузь транс­порт­ного машинобудува­н­ня, під­приємства якої виготовляють різноманітні види тягового рухомого складу, колійних та вантажно-роз­вантажувальних машин і устаткува­н­ня, вагонів для залізничного транс­порту. Див. також вагонобудування, електровозобудування, паротягобудування, тепловозобудування.

Тяговий рухомий склад поділяють залежно від джерела енергії та машин для пере­творюва­н­ня її в мех. роботу: автоном. (виробляє енергію встановлений первин. двигун — дизель, турбіна та ін.) і неавтономний (отримує енергію від зовн. джерела — енергосистем або електрич. станцій); електровоз (локомотив з електрич. тяговими двигунами, які отримують живле­н­ня від енергосистеми через тягові під­станції та контактну мережу), тепловоз (локомотив із двигуном внутр. згора­н­ня, який пере­творює хім. енергію палива у мех.), паровоз (хім. енергія палива пере­творюється в мех. за допомогою котла та парової машини), газотурбовоз (локомотив, на якому встановлено газову турбіну), електропо­їзд (декілька зчеплених секцій з гол. (мотор.) вагонами в голові та хвості по­їзда; мотор. вагон отримує живле­н­ня від енергосистеми через під­станції та контактну мережу), дизель-поїзд (із мотор. і причіп. вагонів; дизель роз­таш. у мотор. вагонах), автомотриса (самохід. пасажир. залізнич. вагон із двигуном внутр. згора­н­ня, до якого можуть бути причеплені один або два вагони), авто- та мотодрезини (самохідні вагони від­повід­но з автомобіл. або мотоциклет. двигуном), мотовози із двигуном внутр. згора­н­ня (використовують на під­ʼїз. шляхах пром. під­приємств). Тривалий час залізничні локомотиви з паровими двигунами були осн. тяговими одиницями на залізницях. Повну заміну їх тепловозами й електровозами у СРСР роз­почато після затвердженої 1956 про­грами корін. рекон­струкції залізнич. транс­порту. Протягом майбут. пʼятирічки запланували побудувати 2250 магістрал. двосекц. тепловозів. Для цього на тепловозобудува­н­ня пере­вели Коломен. (РФ), Ворошиловгр. (нині ХК «Луганськтепловоз») і Харків. (нині держ. під­приємство «Завод ім. В. Малишева») заводи. На Харків. й Коломен. заводах водночас закладено виробництво дизелів. Тепловозне електроустаткува­н­ня виготовляють від 1946 на держ. під­приємстві «Електроважмаш» (Харків). 1953 побудовано перший двосекц. електровоз ВЛ8, потуж. якого була на 75 % більшою, ніж ВЛ22м (випусками від 1940-х рр.), 1958 створ. тепловоз ТЭ10 потуж. 3000 к. с. (Харків), 1959 — перший вітчизн. електровоз змін. струму ВЛ60 (Новочеркас. електровозобуд. завод, РФ), 1960 — пасажир. тепловоз ТЭП10 потуж. 3000 к. с. і кон­струкц. швидк. 140 км/год., 1961 — тепловоз 2ТЭ10 потуж. 6000 к. с., тепловоз 2ТЭ10Л потуж. 6000 к. с. (випускали до 1975; Луганськ), пасажир. тепловоз ТЭП60 потуж. 3000 к. с. і кон­струкц. швидк. 160 км/год. (Коломна), магістрал. тепловоз із гідропередачею ТГ105 потуж. 3000 к. с. (Луганськ), електровози 2-го поколі­н­ня ВЛ10 по­стій. струму з осьовим навантаже­н­ням (2П = 230 кН, Рч = 5200 кВт), тепловоз ТГ102 потуж. 2000 к. с. (Ленін­град, нині С.-Петербург), 1963 — електровоз ВЛ80 змін. струму (Рч = 6520 кВт; модифікації: ВЛ80до, ВЛ80з, ВЛ80т, ВЛ80р). 1956–70 побудовано 13 500 секцій магістрал. тепловозів і 5840 магістрал. електровозів. Заміна паровозів тепловозами й електровозами скоротила витрати на пере­везе­н­ня на 35–40 % і під­вищила продуктивність праці в 2,5 раза. За цей час дільнична швидкість зросла в 2 рази, середня вага по­їзда склала 2757 т (збільшено на 1000 т). Пере­хід на електричну й тепловозну тягу 1966–70 до­зволив скоротити екс­плуатац. витрати на 5 млрд крб і зберегти 150 млн т умов. палива. 1970 тепловози обслуговували 76,2 ткм (62,2 % екс­плуатац. довжини залізниць СРСР), електровози — 33,9 ткм (25 %). 1970–90 роз­роблено тепловози серій 2ТЭ10У, 2ТЭ116, 4ТЭ10С, ТЭП70, ТЭМ2, ТЭМ7. 1976 в електровоза ВЛ10 збільшили осьове навантаже­н­ня до 250 кН (змінили по­значе­н­ня на ВЛ10в), а також його при­стосували для роботи в системі багатьох одиниць (ВЛ11). У тому ж році випущено електровоз ВЛ82 по­двій. живле­н­ня. 1985 роз­почато виробництво електровозів 3-го поколі­н­ня ВЛ85 змін. струму (Рч = 9700 кВт), у на­ступ. році — електровозів ВЛ15 по­стій. струму (Рч = 9000 кВт). У 1990-х рр. зуси­л­лями ХК «Луганськтепловоз» та Дні­пропетровського науково-виробничого комплексу «Електровозобудува­н­ня» роз­роблено дизель-поїзд ДПЛ-1 потуж. 1471 кВт із кон­струкц. швидк. 100 км/год., дизель-поїзд ДПЛ-2 потуж. 2250 кВт і кон­струкц. швидк. 100 км/год., електровоз ДЕ1 потуж. 2 × 588 кВт, 2000–09 — дизель-поїзд ДЕЛ-02 потуж. 2 × 505 кВт з силовою установкою під­вагон. викона­н­ня, електропо­їзди ЕПЛ2Т по­стій. струму потуж. 3840 кВт та ЕПЛ9Т змін. струму потуж. 3520 кВт, 4-віс. маневр. тепловоз ТЕМ-103 потуж. 588 кВт, вантажопасажир. електровоз ДС3, магістрал. тепловоз ТЕ114І потуж. 1933 кВт, пасажир. тепловоз ТЕП150 потуж. 3100 кВт. 2002 у рамках викона­н­ня Держ. про­грами «Роз­виток рейкового рухомого складу соціального при­значе­н­ня для залізниці та міського господарства» спільно з нім. фірмою «Сіменс» на Дні­проп. наук.-вироб. комплексі «Електровозобудува­н­ня» виготовлено дослід. зразок вантажопасажир. електровоза ДС3 змін. струму з асинхрон. приводом. На теренах Рос. імперії про­блеми створе­н­ня, роз­витку, екс­плуатації по­їздів, динаміки локомотивів на залізницях почали досліджувати 1912 видатні вчені «Контори дослідів над типами паровозів» Микол. залізниці (нині НДІ залізнич. транс­порту, Москва) Ю. Ломоносов (читав курс парових машин у Київ. політех. ін­ституті), А. Долінжев, С. Сиромятников, М. Бєлоконь, В. Єгорченко, А. Бабічков. 1930 на Коломен. заводі організовано центр. локомотиво­проект­не бюро, яке здійснювало створе­н­ня нових паро-, тепло- та електровозів. У ньому працювали К. Сушкін, Б. Поздняков, В. Уткін (1971–79 — гол. кон- структор і нач., 1979–90 — ген. кон­структор і нач. Держ. КБ «Пів­ден­не» у Дні­пропетровську) та ін. Нині роз­робле­н­ня, удосконале­н­ня, поліпше­н­ня екс­плуатац. якостей окремих вузлів і агрегатів тягового рухомого складу у спів­робітництві з вироб. колективами здійснюють також науковці Дні­проп. університету залізнич. транс­порту та Укр. академії залізнич. транс­порту (Харків).

Е. Д. Тартаковський

Машини, при­строї та інструмент для будівництва і утрима­н­ня колії, викона­н­ня пере­вантажувальних робіт на залізничному транс­порті. У Рос. імперії першу колійну машину — сніго­очисник — сконстру­йовано 1879 інж. С. Генделем. Водночас машиніст Беренс виготовив модель ротор. сніго­очисника. 1887 інж. І. Ливчак створив вагон-колієвимірювач, 1910 інж. А. Шумилов — першу сніго­прибирал. машину з навантаже­н­ням снігу на рухомий склад, 1913 інж. Н. Долгов — колієвимірювал. візок і досконаліший вагон-колієвимірювач. У 1930-х рр. на залізниці почали надходити високо­продуктивні колійні струги та баластери з пневмокерува­н­ням, ланкові коліє­укладачі. Тоді ж машиніст Гавриченко роз­робив сніго­прибирал. машину нової кон­струкції. У 1930-х рр. почали за­стосовувати пневматичні, а потім електричні (у 1950-х рр. у СРСР налагоджено їхній серійний випуск) шпалопідбивачі; у 1940-х рр. створ. машини «Кріт» для очище­н­ня від щебеню між­колій і узбіч, роз­почато масове за­стосува­н­ня, особливо при ремонті колії, баластерів Б-5 кон­струкції Ф. Барикіна, П. Бєлогорцева, В. Альошина; у серед. 1950-х рр. налагоджено виробництво самохід. на базі електробаластера і напів­причіп. з одним або двома тракторами щебенеочис. машин. 1947 колійне госп-во отримало електробаластери ЕЛБ-1, земле­прибирал. машини системи В. Балашенка, автодрезини АГМУ. У 1950-х рр. створ. коліє­укладал. крани УК-25/9 і УК-25/21, щебене­очисну машину ЩОМ-Д, баластні хопери-дозатори, шпалопідбивал. машини ШПМ-02, сніго­прибирал. машини СМ-2, низку нових електро- і гідроінструментів, засобів рейк. дефекто­скопії. У 1960-х рр. роз­почато впровадже­н­ня виправно-під­бивал.-опоряджувал. машини ВПО-3000, баластоочис. машини БМС, дрезини ДГКУ, коліє­укладал. крана УК-25/9-18, колій. рейкозварювал. машини ПРСМ-3, ланко­складал. і ланкорозбирал. машин, щебенеочис. машини кон­струкції А. Драгавцева (з від­центр. способом очище­н­ня). 1976 на заводах Міністерства важкого і транс­порт. машинобудува­н­ня СРСР організовано пром. виробництво виправно-під­бивал.-рихтувал. машин ВПР-1200 і ВПРС-500 (для стрілок), рихтувал. машини Р-2000 (за ліцензіями австр. фірми «Плас­сер і Тойрер») та щебенеочис. машини ЩОМ-4. На поч. 1960-х рр. виготовлено перші в СРСР колійні моторні гайковерти, на поч. 1980-х рр. — рейко­очисну машину (гідравліч. спосіб очище­н­ня). У СРСР знач. внесок у роз­виток колій. машин зробили колективи Проект­но-технол. КБ Гол. упр. колії Міністерства шляхів сполуче­н­ня, ВНДІ залізнич. транс­порту, ПКБ важких колій. машин Міністерства важкого і транс­порт. машинобудува­н­ня, ПКБ Голбудмеханізації Міністерства транс­порт. будівництва, ВНДІ транс­порт. будівництва (усі — Москва), транс­порт. ВНЗів. Серед сучас. рос. під­приємств, які випускають і ви­пробовують колійні машини, — Калуз. маш.-буд. завод, Тульс. завод залізнич. машинобудува­н­ня, Тихорец. маш.-буд. завод, Кіров. завод ім. 1-го травня; європ. — «Плас­сер і Тойрер» (Австрія), «Симплекс Гідравлік» (Німеч­чина), «Колгмінз» (Велика Британія), «Джексон Джор­дан», «Тампер» (обидва — США), «Матиса», «Спено» (обидва — Швейцарія), «Друр», «Дескаі е Жираль» (обидва — Франція). В Україні одним з найбільших під­приємств є ВАТ «Старокр­аматорський машинобудівний завод» (м. Кр­аматорськ Донец. обл.). Його ви­окремлено 1933 з колиш. маш.-буд. заводу нім. фірми «Фіцнер і Гампер» (засн. 1896). Осн. продукція Старокр­аматор. заводу у рад. період була при­значена для металург. та металооб­роб. заводів. 1934 роз­почав роботу гігант рад. машинобудува­н­ня — «Новокр­аматорський машинобудівний завод» (нині ЗАТ). 1999 на Старокр­аматор. заводі освоєно виробництво техніки для ремонту залізнич. колії. Згодом спільно з фірмою «Плас­сер і Тойрер» під­приємством роз­почато випуск щебенеочис. машини RM-80 UHR, виправно-під­бивал.-рихтувал. машини ВПР-09-32 CSM, 6-вагон. і 9-вагон. механіз. потягів типу РСЗ-190-3-2-1 для пере­везе­н­ня та пере­вантаже­н­ня за­брудненого щебеню та ін. сипучих матеріалів під час колій. робіт, машини для стабілізації та планува­н­ня залізнич. полотна AFM-2000, універсал. носія устаткува­н­ня УНО-80. Новокр­аматор. завод від 1935 виготовляє вантажопіді­ймал. техніку різного при­значе­н­ня. У 1990-х рр. ним освоєно випуск стрілк. залізнич. кранів, зокрема 6Ж71, 6Ж72 вантажопід­йомністю 45 т для вантажно-роз­вантажувал. робіт, монтаж. та ін. операцій, що потребують пі­ді­йма­н­ня та пере­міще­н­ня вантажу (можна використовувати як локомотиви), 8Ж71 вантажопід­йомністю 90 т і 8Ж71 вантажопід­йомністю 120 т для веде­н­ня ремонтно-від­новлювал. робіт на залізнич. коліях і ліквідації аварій. ситуацій. ВАТ «Івано-Франківський локомотиворемонтний завод» (засн. 1866) випускає автомотриси АМВ і устаткува­н­ня до них, а також запасні частини до залізнич. техніки. Осн. продукція держ. під­приємства «Він­ницятранс­прилад» (засн. 1952, до 2000 — Вінн. держ. дорожні мех. майстерні): автостроп контейнерний вантажопід­йомністю 6,3 т, грейфери, люкопід­йомники для пів­вагонів. Одним з осн. по­стачальників вагоноперекидачів (роторні стаціонар. типу ВРС-93, ВРС-134, ВРС-125, ВРС-120 і ВРС-75; бокові стаціонар. типу ВБС-93) є ВАТ «Дні­проважмаш» (Дні­пропетровськ, засн. 1914). Серед його продукції також — пере­сувні роз­вантажувал. комплекси, вагоноштовхачі типу Т-22П2, Т-20. Провід­ні позиції як по­стачальник під­йомно-транс­порт. устаткува­н­ня, гідравліч. під­йомників, не­стандарт. устаткува­н­ня і склад. металокон­струкцій (осн. продукція: вагоноперекидачі роторні; вагоноштовхачі електричні ВТЕ-22, ВРС і ВБС) посідає ЗАТ «Зуївський енергомеханічний завод» (м. Зу­грес Донец. обл., засн. 1946). ВАТ «Каховський завод електрозварювального устаткува­н­ня» (Херсон. обл., засн. 1929, у 1959 пере­профільовано на випуск електрозварювал. устаткува­н­ня) нині виготовляє рейкозварювал. машини КРС-1, комплекси для контакт. стикового зварюва­н­ня рейок на базі шасі МАЗ-630308-040 (має комбінов. хід для пере­міще­н­ня залізнич. колією), машини ПРСМ-3 для контакт. стикового зварюва­н­ня рейок, машини СЧ-1000/UA для очище­н­ня від за­бруднювачів щебеневого баласту, планувальники баласту СПЗ-5. Провід. виробник ручного механізов. інструменту для поточ. ремонту, утрима­н­ня та будівництва залізнич. колії (домкратів, рихтувальників, роз­гон­ників, пере­гон­ників шпал, гідравліч. приладів для натягува­н­ня рейок, ручних портал. кранів, візків, гайколомів, гайковертів, насос. станцій) — ТОВ «Спецкран» (Харків, засн. 2001). Підпр-во виготовляє нові та здійснює капітал. ремонт універсал. колій. машин УПМ-1М на шасі трактора Т-158 і навіс. блоків до УПМ-1М (блок ВПА, блок очище­н­ня колії, блок РШР, блок заміни шпал та ін.). Виведене 2008 зі складу Міністерства оборони України держ. під­приємство «48-й завод залізничної техніки» (Харків, засн. 1952) виробляє гідравлічні домкрати, рихтувальники РГ-2065, знімні крани для заміни рейок КПЗР-1250, натяжні при­строї ТН-78, однорейк. та вантажні візки. ВАТ «Дні­проспецмаш» (Дні­пропетровськ), утвор. на базі колиш. заводу «Дні­проаеросервіс», нині здійснює капітал. ремонт і виробництво важкої колій. техніки — машин для виправле­н­ня залізнич. колії у по­здовж. і попереч. профілях та у плані типу ВПР-1200, ВПР-02, ВПРС-500. Історія ВАТ «Транс­маш» роз­почалася 1941, коли в Москві створ. під­приємство «Путеец». 1957 його пере­базовано в Дні­пропетровськ (спочатку входив до складу стрілоч. заводу як цех № 5 з ремонту колій. машин ВПО-3000, потім — філія Калуз. колій. ремонтно-мех. заводу; від поч. 1990-х рр. — само­стійне під­приємство). Осн. вид діяльності ВАТ «Транс­маш» — капітал. ремонт колій. техніки, виготовле­н­ня робочих вузлів і запас. частин до неї, проектува­н­ня та випуск засобів малої механізації, колій. машин (2010 — динаміч. стабілізатор колії DGS62N) та інструментів. Першою продукцією ВАТ «Конотоп. ремонтно-мех. завод» (Сум. обл., засн. 1921) були шаблони та колієвимірювал. системи. Нині його осн. діяльність — ремонт і пере­у­статкува­н­ня вагонів-колієвимірювачів, дефекто­скопів (магніт., ультра­звук.), вагонів-лабораторій. Хопер-дозатори та думпкари, які використовують для ремонту колій, також виготовляють ВАТи «Крюковський вагонобудівний завод» (м. Кременчук Полтав. обл.) і «Стахановський вагонобудівний завод» (Луган. обл.). Для залізнич. транс­порту випускають продукцію й ВАТи «Азовмаш» (Маріуполь Донец. обл., засн. 1899; портал. і козлові крани) та «“Транс­сигнал” Київський електротехнічний завод» (виготовле­н­ня та капітал. ремонт вагонів-колієвимірювачів ЦНИИ-2 для контролю показників стану рейк. колій). Виробники кранів і під­йомно-транс­порт. устаткува­н­ня: ВАТи — «Маріупольський дослідно-екс­периментальний завод», «Технол. і спец. обладна­н­ня» (м. Кр­аматорськ), «Дні­пропетровський завод кранів і засобів механізації», «Словʼянський механічний завод» (Донец. обл.), «Віра-сервіс» (м. Олександрія Кіровогр. обл.); ТОВи — «Харківський завод під­йомно-транс­порт­ного устаткува­н­ня», «Запоріз. завод під­йомно-транс­порт. машин», «Пів­ден­енерго» (Дні­пропетровськ); ЗАТи — «Нікопольський кранобудівний завод» (Дні­проп. обл.), «Запорізький завод важкого кранобудува­н­ня».

А. В. Євтушенко, Л. М. Козар

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2010
Том ЕСУ:
10
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
14761
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
995
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 4
  • середня позиція у результатах пошуку: 11
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 11):
Бібліографічний опис:

Залізничне машинобудування / Е. Д. Тартаковський, А. В. Євтушенко, Л. М. Козар // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2010. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-14761.

Zaliznychne mashynobuduvannia / E. D. Tartakovskyi, A. V. Yevtushenko, L. M. Kozar // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2010. – Available at: https://esu.com.ua/article-14761.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору