Розмір шрифту

A

Контрабас

КОНТРАБА́С (італ. contrabbasso, нім. Коn­­tra­bass, франц. contrabasse) — най­більший за роз­міром (завдовжки близько двох метрів) і найнижчий за звуча­н­ням струн­но-смичковий музичний інструмент. К. сучас. типу зʼявився у серед. 17 ст. Вина­йде­н­ня 4-струн. К. повʼяз. з імʼям італ. майстра М. Тодіні, який 1676 увів його до рим. оркестру. У серед. 18 ст. К. остаточно витіснив контрабас. віолу і став обовʼязк. складовою європ. оркестрів. Від 2-ї пол. 18 ст. роз­почався роз­ви­ток сольного виконавства, що спричинило появу нового типу К. — 3-струн. з більшою силою звуча­н­ня. У Франції пере­важав квінт. стрій, в Італії та Великій Британії — квартовий (найрозпо­всюдженіший для 3-струн. К. у 19 ст.). На поч. 19 ст. чес. музиканти створили нові методи гри на К., що до­зволили використовувати той самий 4-струн. тип інструмента як для оркестр., так і для сольного виконавства. 1850 франц. майстер Ж.-Б. Вільом створив велетен. К. (вис. 4 м) і на­звав його «октобас». Се­­ред ві­домих майстрів з виготов­ле­н­ня К. — Ґ.-Б. да Сало, Дж. Ма­­джині, А. Страдіварі, Н. Ґаль­яно, Ф. Руджері, Дж.-Б. Ґва­­­даньї­ні, Д. Монтаньяна, М. Клотц, пред­­ставники родин Аматі, Ґран­­чи­но, Ґварнері, Тесторе. Інстру­мен­ти цих майстрів унікальні й залишаються неперевершеними за якістю і тембром. Праців­ни­­ки Моск. комбінату з виробництва муз. інструментів та меблів Ю. Яков­­лєв, Б. Ремізов, Д. Демченко та В. Сєров роз­робили новий пром. зразок — 5-струн. К. Нині для роз­шире­н­ня діапазону й видобува­н­ня допоміж. нижніх звуків за­стосовують або клапан. механізм, що «продовжує» нижню струну, або 5-струн­ні інструмен­­ти. К. використовують як в академ. (оркестр., ансамбл., соль­не), так і у фольклор. та джаз. виконавстві. Під час сольного викона­н­ня та в ансамблі на К. грають, за­звичай, стоячи, а в оркестрі — сидячи на спец. високих стільцях або табуретах. З особливостями смичка повʼяз. різновиди виконав. шкіл: франц. (смичок із низькою колодкою) та нім. (з високою колодкою). Для сольного К. писали твори Й. Гайдн, Ф. Гофмайстер, Й.-М. Шперґер, К. Діт­терс фон Діт­терсдорф, В. Піхль, Я.-Б. Ваньхаль, а також сучасні композитори П. Гіндеміт, Е. Тубін, Л. Вальцель, Р. Ґлієр, Ю. Левітін, А. Богатирьов, К. Іва­нов та ін. Серед композиторів, які створили камерні твори за участі К., — В.-А. Моцарт, Л. ван Бетговен, Й. Гум­мель, Ф. Шуберт, Дж. Рос­сіні, М. Глінка, С. Про­кофʼєв, Г. Уствольська, С. Губай­дуліна. Серед солістів-контрабасистів (як правило, вони також є авторами творів для К.) — Д. Драґонет­ті, Дж. Бот­тезіні, Ґ. Ґал­ліньяні (усі — Італія), Е. Нан­­ні (Франція), Е. Маденський (Австрія), І. Прюн­нер (Румунія), Г. Карр (США), С. Кусевицький, Ю. Голубєв, Й. Гертович, Р. Азар­хін (усі — Росія). Знач. внесок у роз­виток педагогіки й методики гри на К. зробили Дж. Бот­тезіні, В. Гаузе, І. Ґрабʼє, Е. Нанні, Л. Монтаг, О. Мілушкін, В. Хоменко, Б. Доброхотов, Л. Раков.

Становле­н­ня укр. контрабас. мистецтва повʼяз. з іменами чес. музикантів Б. Воячека та О. Шпер­гла. Серед їхніх вихованців у Київ. консерваторії — Л. Ніколаєв, А. Людмилін, В. Людмилін, В. Приємський, Л. Білошицький, І. Згуровець, Д. Мошкович, Я. Погребинський, П. Галіос, Б. Сойка (засн. сучас. укр. кон­­трабас. школи; серед учнів — лауреати всесоюз. і респ. конкурсів В. Рябокінь, І. Квач, С. Ре­­шетилов, І. Ру; ві­домі контра­басисти А. Апальков, В. Волошин, С. Горба, М. Закреницький, О. Мель­­ник, Є. Мілка, Д. Зюзькін, С. Білоусов та ін.). Вагому роль у процесі становле­н­ня укр. школи К. ві­ді­грав С. Херсонсь­кий (з-поміж учнів — В. Бєляков, В. Єремєєв). Серед пред­ставни­ків харків. виконав. школи — О. Ре­зинкін, І. Углицький, В. Герасичкін, Г. і А. Грабовські; одес. — Ю. Ми­роненко, В. Чекалюк, В. Гре­чух; львів. — Н. Горницький, О. Щег­лов, О. Лучанок; донец. — П. Давидов, В. Стариков, В. Криворучко, Л. Буряк, О. Горенштейн.

У доробку укр. композиторів для К. — сольні твори: концерти для К. з орке­стром (Й. Ельгісер, Г. Глазачов, П. Зібров, В. Ільїн, Я. Лапинський, Г. Ляшенко, Є. Міл­ка), концертні пʼєси та ін. (В. Ки­­рейко, А. Коломієць, В. Гомоля­ка); камерні твори — сонати й дуети для К. з фортепіано (Я. Ве­­рещагін, Ю. Іщенко, О. Пушкаренко, С. Шустов), тріо та ін. твори для нетипових інструм. складів (3. Алмаші, В. Бедрицька, Л. Грабовський, А. Загайкевич, Є. Іршаї, С. Колобков, О. Криво­лап, Л. Юріна).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2014
Том ЕСУ:
14
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Музика
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
5042
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
434
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 321
  • середня позиція у результатах пошуку: 25
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 25): 41.5% ★★☆☆☆
Бібліографічний опис:

Контрабас / В. Г. Сумарокова // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-5042.

Kontrabas / V. H. Sumarokova // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2014. – Available at: https://esu.com.ua/article-5042.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору