Літературна опозиція
ЛІТЕРАТУ́РНА ОПОЗИ́ЦІЯ – унікальне явище в українській літературі 1920–30-х рр., що виникло як реакція на тиск більшовицького режиму на письменників із вимогою дотримуватися обов’язкових тем соцреалізму і прославлення компартії. Її ідеол. основою була політ. опозиція, найяскравішим виразником якої став М. Хвильовий. Література «проти течії» була вільною від парт. догматизму, схематизму в зображенні людини, сповнена твор. пошуків і нестандарт. мислення. Представники цієї літ-ри – В. Підмогильний, М. Івченко, Б. Антоненко-Давидович, Ю. Яновський, Юліан Шпол (М. Яловий), М. Йогансен та ін. – активно опрацьовували психологію героя, розкривали його в екстремал. чи склад. умовах екзистенції, ставили гострі проблеми існування нації в умовах тоталітаризму, збереження її ідентичності і проблем духов. виживання. Твори «проти течії» позбавлені властивого офіціоз. літературі штуч. оптимізму. На противагу йому М. Хвильовий розробив творчу концепцію літ. вітаїзму як самоствердження укр. людини у вкрай несприятливих для існування умовах. Автори успішно здійснювали пошук свіжих, новатор. форм розповіді, застосовували пародію (роман Д. Бузька «Голяндія», Х., 1930; повість М. Йогансена «Подорож ученого доктора Леонардо і його майбутньої коханки прекрасної Альчести у Слобожанську Швайцарію», Х., 1932), езопів. мову (у полеміч. памфлеті «Повість про санаторійну зону» М. Хвильовий у завуальов. формі накреслив програму визволення, яку громада не розуміла й не могла реалізувати; ідея месіянізму укр. інтелігенції, на яку зроблено особливий акцент, була романт. візією письменника). Л. о. була відвертою та прихованою. Перша – явне заперечення нелюд. умов режиму, різка критика політ. курсу Москви щодо України (повість В. Підмогильного «Остап Шаптала» // «Шляхи мистецтва», 1921, № 2; роман М. Хвильового «Вальдшнепи» // «ВАПЛІТЕ», 1927, № 6), пошуки нац. ідентичності (повість Б. Антоненка-Давидовича «Смерть» // «Життя й революція», 1927, № 10–12). Прихов. Л. о. – у зверненні до «далеких», антич. тем неокласиків, які не приймали «рев.» дійсності з її запереченням «бурж.» культур. надбань і культом пролетаріату та його сили, за допомогою якої й насаджують «нар.» владу, насправді ворожу народові. У руслі прихов. опозиції перебувала поезія В. Свідзінського – не як «втеча» від дійсності, а як виклик їй незалеж. твор. поставою поета.
Л. о. зіграла виняткову роль у розвитку укр. письменства як твор. фактор його естет. і філос. оновлення, що випливало з нового бачення укр. дійсності після поразки нац. змагань за державність. Частина твор. інтелігенції у 1920-х рр. ще не позбавилася ілюзій стосовно ймовір. в умовах більшовизму нормал. розвитку укр. культури, літ-ри; звідси суперечливість у поглядах, зокрема М. Хвильового. Проте з посиленням тоталітаризму ці ілюзії зникли. Л. о. культивувала інтелектуал. мистецтво, спираючись на світ. філос. думку, нац. традиції та досягнення європ. літ-р. У творах «проти течії» помітні тенденції екзистенціалізму, що в укр. умовах 1920-х рр. мав відмінні риси від творів у зх.-європ. літ-рах. Усвідомлюючи безперспективність існування, борючись за виживання й шукаючи вихід, людина не втрачає надії. Нерідко обраний шлях призводив до трагізму, проте герої сповнені віри в перемогу. Драм. конфлікт особи, групи людей з суспільством не завершується перемогою добра над злом; перемога – у перспективі майбутнього, її морал. сенс ґрунтується на внутр., духов. силі особистості проти імперії зла. В екстремал. умовах люди з морал., християн. засадами приречені на криз. існування, що й породжувало трагічну свідомість та формувало особистість, яка готова до змін і прагне змінити суспільство. Це нові люди з нестандарт. мисленням (роман М. Івченка «Робітні сили», Х., 1929). Концептуал. твори Л. о. переконували в необхідності докорін. змін. Літ. критика виявляла в худож. баченні М. Івченка пантеїзм, відзначала вплив фройдизму на В. Підмогильного. Професійно цікавилися антропософією М. Хвильовий, М. Івченко, М. Куліш, М. Яловий, П. Тичина, Лесь Курбас, М. Семенко, Михайло Орест (Зеров) та Микола Зеров. Далекі від офіційно визнаної філос. системи дієво допомагали протиставитися режим. філософії – матеріалізму, держ. релігії – атеїзму. Л. о., спираючись на ідеаліст. філос. системи, прагнула вийти на вільний твор. пошук, обстоювати власне бачення дійсності, зберегти творчу й нац. ідентичність. У руслі Л. о. були можливі творчі експерименти, відкриття, не контрольов. парт. і літ. функціонерами. Проте вихід з-під контролю режиму неможливий: піддана суворій, погром. критиці Л. о. припинила існування на поч. 1930-х рр., більшість її учасників режим репресував і фізично знищив.
Досвід Л. о. успішно використала Л. Костенко у віршов. романі «Маруся Чурай» (К., 1979) через іносказання, обходячи режимну цензуру, розкрила драму поета, творчості «в облозі» – фактич. стану письменника в умовах більшовизму в Україні.
Літ.: Хвильовий М. Холодний Яр та «громадянська війна» // СіЧ. 1992. Ч. 8; Плющ Л. Дві моделі культурної революції // Krakowskie zeszyty ukrainoznawcze. Kraków, 1992–93. Т. 1–2; Сеник Л. Українська проза трагічної свідомості (20-ті роки) // Другий міжнар. конгрес україністів. Л., 1993; Його ж. Микола Хвильовий і його роман «Вальдшнепи». Л., 1994.
Л. Т. Сеник
Рекомендована література
- Хвильовий М. Холодний Яр та «громадянська війна» // СіЧ. 1992. Ч. 8;
- Плющ Л. Дві моделі культурної революції // Krakowskie zeszyty ukrainoznawcze. Kraków, 1992–93. Т. 1–2;
- Сеник Л. Українська проза трагічної свідомості (20-ті роки) // Другий міжнар. конгрес україністів. Л., 1993;
- Його ж. Микола Хвильовий і його роман «Вальдшнепи». Л., 1994.