Розмір шрифту

A

Балетмейстерське мистецтво

БАЛЕТМЕ́ЙСТЕРСЬКЕ МИСТЕ́ЦТВО — напрям мистецької діяльності, основним предметом якої є хорео­графія в балеті, балетних і танцювальних епізодах, інших музично-сценічних видах мистецтва (операх, оперетах, ораторіях, драматичних ви­ставах, кіно-, мультфільмах), в концертному інсценізованому танці та хорео­графічному номері. Гол. фігура Б. м. — балет­мейстер-по­становник, автор хореогр. основи твору. Ґрунтується на лібрето (сценарії), музиці (оригін. і компілят. іноді складеній з різних муз. творів самим балет­мейстером) і худож. оформлен­ні (костюми, освітле­н­ня тощо), що вимагає по­стій. спів­праці балет­мейстера з лібретистом, композитором, художником, інж.-освітлюв. службою й артистами балету. Серед пред­ставників Б. м. України — П. Іваницький (80-і рр. 18 ст.), І. Штейн (поч. 19 ст.), М. Піон (серед. 19 ст.), С. Ленчевський (кін. 19-поч. 20 ст.), О. Кочетовський, Б. Ніжинська, А. Романовський (1-а чв. 20 ст.). Роз­робкою нац. танц. фольклору в муз.-драм, та оперних ви­ставах захоплювалися X. Ніжинський (кін. 19 ст.) та В. Верховинець (поч. 20 ст.). Вихідцями з України були знамениті пред­ставники Б. м. 20 ст. В. Ніжинський та С. Лифар. У створен­ні повноцін­них балетних труп в оперно-балетних театрах України (20–30-і рр.) і по­становках балетів брали участь ві­домі пред­ставники Б. м.: М. Мордкін, Р. Баланот­ті, П. Йоркін, В. Рябцев, А. Мес­серер, Л. Жуков, В. Литвиненко, М, Мойсєєв, К. Голейзовський, Ф. Лопухов, П. Вірський, М. Болотов. Серед пред­ставників укр. екс­перим. Б. м. — М. Дисковський, М. Форег­гер, Є. Вігілєв. Створе­н­ня укр. нац. балету і нац. хореогр. репертуару повʼязане насамперед з Б. м. В. Верховинця, П. Вірського, В. Вронського, К. Василенка, Л. Чернишової, Г. Березової, В. Литвиненка, М. Болотова, С. Сергеева, М. Соболя, М. Трегубова, Н. Скорульської, М. Заславського, Р. Клявіна, І. Ковтунова, Д. Ластівки, Д. Демків, Я. Чуперчука, А. Кривохижі, К. Балог.

Роз­витку укр. нар.-сценічного танцю в США, Канаді, Австралії сприяла творчість балет­мейстера В. Авраменка, який органічно по­єд­нав елементи фольклорної та сценічної хорео­графії, театралізуючи й наповнюючи віртуозними тех. рухами нац. танц. композиції (20–70-і рр. 20 ст.). У пере­двоєн­ні та повоєн­ні десятилі­т­тя по­становки в театрах України здійснювали такі ви­значні майстри радян. Б. м., як К. Голейзовський (20–40-і рр.), В. Чабукіані (30-і рр.), Ф. Лопухов (30–50-і рр.), П. Гусєв (60-і рр.), Н. Дудинська та К. Сергєєв (70–80-і рр.), М. Лієпа (80-і рр.).

Багато­гран­на творчість П. Вірського в балетних театрах та Ансамблі танцю України, що синтезувала виразові засоби фольклор., сучас. модерної та класич. хорео­графії, ви­значила нац. самобутність укр. Б. м., сприяла утверджен­ню принципів та збагачен­ню виразової паліт-ри хореогр. мистецтва в Україні та у зх. діаспорі, де зʼявилися своєрідні хорео­графи, зокрема Р. При­йма-Богачевська, Л. Павлюченко, П. Неборський, В. Шевченко, М. Гузун, М. Коломієць. Яскравою сторінкою в історії укр. балету стали ви­стави, здійснені у 70–90-і рр. на сценах театрів України І. Чернишовим, Г. Ма­йоровим, В. Смирновим-Головановим, Н. Риженко, В. Федотовим, Г. Ковтуном, В. Шумейкіним, Г. Ісуповим, Л. Воскресенською, 3. Кавац. Нині Б. м. України пред­ставлене творчістю А. Шекери, В. Ковтуна, М. Вантуха, О. Гомона, О. Сегаля, В. Литвинова, А. Рубіної, О. Соколова, В. Дебелого, B. Трощенка, а також молодих балет­мейстерів — лауреатів і дипломантів між­нар. конкурсів — О. Ратманського, В. Яременка, Д. Клявіна, А. Рехвіашвілі, В. Писарева, С. Бондура, Ю. Вагіна, О. Ма­йорової.

Більшість балет­мейстерів про­йшли під­готовку в балет­мейстер. від­діл. Рос. академії театр. мистецтва (Москва, від 1946) та C.-Петербур. консерваторії (від 1962). Нині в Україні їх готують в Київ. університеті театру, кіно і телебаче­н­ня (від 1993), Академії танцю України (від 1994), Нац. університеті культури і мистецтв, Держ. академії керів. кадрів культури і мистецтва (від 1998).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2003
Том ЕСУ:
2
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Музика
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
41213
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
136
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 3
  • середня позиція у результатах пошуку: 5
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 5):
Бібліографічний опис:

Балетмейстерське мистецтво / І. В. Цебенко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2003. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-41213.

Baletmeisterske mystetstvo / I. V. Tsebenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2003. – Available at: https://esu.com.ua/article-41213.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору