Культурна революція
Визначення і загальна характеристика
КУЛЬТУ́РНА РЕВОЛЮ́ЦІЯ — радикальні перетворення інтелектуально-ідеологічної сфери модерних суспільств у поєднанні з розбудовою та діяльністю інститутів, що здійснюють такі зміни. Термін «культурна революція» виник у перший період пореволюційного радянського будівництва у зв’язку з намаганнями витворити ідеологічно супровідні йому, підкреслено нові культурні (освітні, художньо-естетичні, загально-гуманітарні) моделі та відразу ввести їх у суспільний обіг здебільшого примусовим чином. За короткий час планували докорінно перебудувати попередню передреволюційну суспільно-ідеологічну надбудову, усунути «як реакційні» її світоглядно-гуманітарні надбання та суспільні інститути.
Радянська К. р. розпочалася наприкінці воєнних дій 1918–20 і тривала до серед. 1930-х рр., коли влада оголосила про її нібито успішне завершення. Для здійснення К. р. від 1918 впроваджували план монум. пропаганди, створили систему парт.-держ. керівництва культур. життям, зокрема агітаційно-пропагандист. відділ ЦК РКП(б) (Агітпроп); ліквідували свободу друку, націоналізували видавничу справу, кіноіндустрію, театри, музеї; організовували агітбригади та агіттеатри, знімали агітфільми. Для пропаганди революційних ідей та нової ідеології ефективно використовували політичні плакати (див. Агітплакат), вироби декоративно-ужиткового мистецтва, зокрема гончарні (див. Агітпорцеляна), у створенні яких брали участь відомі художники, поети. Значну увагу приділяли культурі масовій. Комуністична пропаганда та агітація передбачали організацію у промислових центрах, на підприємствах профспілкових культвідділів та культурно-просвітницьких комісій, бібліотек, клубів, пролетарських університетів, «червоних куточків» тощо. У 1920-і рр. діяли марксист. гуртки трьох рівнів, де слухачів знайомили з цілями соціальної революції; виник культ Леніна, що у 1930-х рр. зміцнився й доповнився культом Сталіна (див. Культ особи). Важливими аспектами К. р. стали атеїстична пропаганда та впровадження матеріалістичного світорозуміння замість релігійного. Засновано низку період. видань, зокрема ж. «Агітатор», «Безвірник», г. «Атеист», «Безбожник», «Войовничий безвірник», «Пролетарська правда». Декретом «Про відділення церкви від держави і школи від церкви» (1918) розпочато руйнування селян. патріарх. культури. На 2-му з’їзді безбожників (1929) вирішили відкрити антиреліг. відділ. при ВНЗах. 1932 виник Союз войовничих безбожників (5,5 млн осіб). Для дітей, які намагалися дотримуватися родин. реліг. традицій, у навч. закладах створювали нестерпні умови. В освіті запроваджували клас. принцип. У рамках втілення політики К. р. школа забезпечувала ідей., організац. вихов. вплив пролетаріату на напівпролетар. і непролетар. верстви. Суттєву роль відводили створенню дитячих (див. Жовтенята, Піонерський рух) та юнац. (див. Комсомол) організацій. К. р. була цілковитим одержавленням усіх ділянок культур. сфери, що здійснювали на основі абсолют. монополії панів. ідеології (гранично вульгаризова. максимуму). Довкола його догмату і було організовано структуру К. р.: освіта всіх рівнів, видавн. справа, ЗМІ, видовищні мистецтва (екранні мистецтва, естрада), мас. дійства тощо.
У загально-державних масштабах проводили ліквідацію неписьменності, створювали робітничі факультети; викладання історії у школах і ВНЗах замінили вивченням суспільствознавства, вводили обов’язк. вивчення істор. матеріалізму, історії пролетар. революції, історії партії, основ ленінізму; під знаком «демократ. постулатів влади» (А. Сахаров) стрімко розширювали початк., середню (зокрема спец.) і вищу освіти, доповнюючи радіо- та кінофікацією країни та колосал. накладами газет, журналів і книжок. Будували будинки-комуни та фабрики-кухні, вводили колективні форми суспільно-корис. безоплат. праці (суботники, недільники). Для юнацтва створювали різноманітні гуртки при Будинках піонерів та навч. закладах. Широко впроваджували художню самодіяльність. Фіз. культуру і спорт розглядали не тільки як фіз. оздоровлення та військ. підготовку молоді, а також як засіб згуртування робітн. і селян. мас навколо парт., рад. чи профес. організацій. Формували систему військ.-патріот. виховання. Однак ці позитивні риси процесу, що вели до вседоступності культури, входження в її цінності все більших люд. мас, драматично поєднувалися з очевид. цінніс. зниженням культур. продукції, зумовленим обов’язк. наявністю догмату, повною відсутністю в суспільстві інтелектуал. свободи, плюралізму, нескінчен. фальсифікацією, а то й прямою поліційно-цензур. забороною багатьох явищ культур. минулого. Те зниження було також зумовлене на рівні держ. політики дискримінацією поперед. генерацій інтелігенції, сформов. у дорев. умовах, просуванням на їхнє місце нових генерацій, часто некваліфікованих. Згадані об’єктивно позитивні ефекти рад. культур. будівництва знецінювалися поразками і навіть катастрофами: невдовзі всевладдя догмату дійшло до мас. терору, однаково нещадного до діячів передреволюційного і порев. походження. Наприкінці 1920–30-х рр. процес «витіснення» бурж. спеціалістів прискорили.
У ході організов. політ. процесів переслідуванню та репресіям піддано учених-гуманітаріїв («Академ. справа», «Дело славистов», «Спілка визволення України»), представників переважно старої тех. інтелігенції (Шахтинський процес 1928, «Промпартії Справа»). Більшість розстріляно чи ув’язнено; від 1929 частина з них займалася наук. дослідж. в Особливих тех. бюро НКВС. Під час К. р. у літературі та мистецтві розвивалася «нова» культура, зокрема Пролеткульт. Ідея тотал. перероблення суспільства, соціально-політичний експеримент більшовиків знайшли відображення серед представників та ідеологів футуризму та ін. напрямів авангардизму. Виникли Асоц. художників рев. Росії, «Асоціація комункульту», Асоціація революційного мистецтва України, Асоціація художників Червоної України, Асоціація пролетарських музикантів України, Асоціація революційних композиторів України тощо. 1932 численні літ.-художні об’єдн., що представляли різноманітні течії та напрями в мистецтві, розпущено; натомість створ. галуз. творчі спілки на єдиній ідеол. основі; провідним худож. методом став соцреалізм. Рад. читачів і глядачів позбавлено доступу до творчості «реакціонерів», серед яких було чимало видат. діячів культури, репресов. авторів та митців, які вимушено емігрували. В Україні характер К. р. позначений особливим драматизмом і частково збігається з українізацією, коренізацією, т. зв. червоним Відродженням. Культурна розбудова у підрадянській Україні, що продовжила розпочату УНР і Гетьманатом П. Скоропадського українізацію, нібито об’єдналася з власне К. р. Але на зламі 1920–30-х рр. нац. складова останньої зазнала вже не просто утисків, а й нещад. руйнувань, що у зв’язку з тодіш. крахом кадрів та інститутів К. р. означало її фактич. кінець. Кремлів. централізм з його донедавна інтернаціоналіст. риторикою і фразеологією остаточно перейшов до російсько-шовініст. стратегії, що означало перетворення певних досягнень К. р. на знаряддя сталін. тоталітаризму не лише в підрадянській Україні, а на всьому рад. просторі.
Схожу інволюцію пережили згодом К. р. у всіх новоутворених комуніст. країнах світу: корінна переміна поперед. культур. моделей також супроводжувалася там спочатку ніби певною демократизацією культур. ситуації — у напрямі згаданого усунення у ній неписьменності, появи знач. тиражів текстів (а особливо лоял. до режиму, потрібних йому), у вигляді доступності шкіл. та всієї ін. освіти. Але потім обов’язково, особливо на пізніх етапах К. р., закінчувалася «поневоленням розуму» (Ч. Мілош), абсолют. пануванням догмату, продукуванням культур. примітивів і поліційно-адміністративним деспотизмом тоталітар. держави. Скажімо, комуніст. Куба на поч. 1960-х рр. першою в Лат. Америці швидко подолала неписьменність, але віддала «соц. культуру» на поталу нещад. цензури. Особливий характер мала К. р. у Китаї, тотально спрямов. проти традиц. китай. культури, проти всіх «немарксистсько-ленін.» культур. зразків. К. р. рад. типу безоглядно фальсифікувала культуру минулого у своїх цілях. Саме у роки тих «революцій» непоправ. шкоди зазнало безліч перспектив., багатообіцяючих напрямів автентич. худож. і наук. авангарду світ. культури. Можна скласти реєстр поразок культури у розпалі К. р. — від справж., непідроб. наук. і науково-тех. до мист. революцій. Проте у режимі мовно-психол. гіпнозу, викликаного очевид. інтенсивністю тоталітар. К. р., сучасна цивілізація присвоює схожу назву мас. і взагалі напруж. процесам, напр., революція у моді, сексуал., молодіжна, науково-тех. революції. Ці поняття є мовними відголосками тоталітар. К. р., які змінили історію 20 ст.