Розмір шрифту

A

Історична наука

ІСТОРИ́ЧНА НАУ́КА — динамічна система знань про людський досвід. Істор. зна­н­ня продукують історики шляхом встановле­н­ня достовірності, інтер­претації та рекон­струкції різноманіт. уцілілих і збережених «залишків» (до­ступ. дослідникові істор. джерел) минулих подій. І. н. роз­вивається завдяки накопичен­ню нових істор. знань й історіогр. досвіду, повʼязаного з самопі­зна­н­ням (див. Історіографія), та творен­ню нових методол. під­ходів і тлумач. моделей. Вона завжди функціонує у межах культури певного су­спільства, пере­творюючи минуле в компонент його самосві­домості та формуючи притаман­ні йому образ історії й істор. культуру. Новітня І. н. є сукупністю взаємоповʼязаних галузей пі­зна­н­ня: археології, політ. історії, історії між­нар. від­носин, культури, сучасності, істор. науки, ментальності, екон. та соц. історії, істор. антропології, історіо­графії, теорії і методології історії, спец. істор. дисциплін. Накопиче­н­ня знань у цих галузях від­бувається у двох структуров. за епохами сферах — нац. історії та історії зарубіж. країн. Як правило, історію поділяють на епохи за мас­штаб. подіями заг.-світ. значе­н­ня, однак часто вони мають виразну нац. специфіку. За цим критерієм ви­окремлюють античність: бл. 1 тис. до н. е. (зародже­н­ня грец. полісів) — 1-а пол. 1 тис. (паді­н­ня Зх. Рим. імперії); середньовіч­чя: межа 5–6 ст. — бл. 1500 (становле­н­ня територ. нац. держав); ран­ній Новий час: бл. 1500 — бл. 1800 (становле­н­ня модер. індустр. та політ. су­спільства); Новий час: бл. 1800 — 1914–18 (1-а світова війна); новітня епоха (20 — поч. 21 ст.). У роз­виткові світ. істор. думки роз­різняють донаук. та наук. етапи, що якісно від­різняються між собою від­сутністю (у межах першого) та наявністю (у межах другого) роз­виненої істор. сві­домості, якій притаман­ні три модальності часу — минуле, сучасне, майбутнє. Характер. ознаками першого етапу (тривав від античності до серед. 18 ст.) були літ. форми накопиче­н­ня істор. знань й спрямованість від­повід. пі­знавал. зусиль на осмисле­н­ня окремих подій минулого як прикладів для наслідувань і за­стережень морал. вихова­н­ня сучасників. Наук. етап роз­витку істор. пі­зна­н­ня в європ. просторі роз­почався у 19 ст. Його характерні ознаки: усві­домле­н­ня від­мін­ності між історією як обʼєктив. реальністю минулих подій, та історією як зна­н­ням про них; заміна принципу описува­н­ня подій принципом їхнього дослідж.; професіоналізація істор. пі­зна­н­ня — поява фахових груп дослідників, які отримали від­повід­ну під­готовку в ході тривалого навч., дотримуються встановлених критеріїв профес. атестації, мають спільну думку щодо образу науки й етики ученого; ін­ституціоналізація організац. форм істор. досліджень.

Пита­н­ня про час виникне­н­ня і перші форми істор. пі­зна­н­ня донині залишається дис­кусійним, однак без­запереч. є те, що особливо вагомий внесок у його роз­виток зробили стародавні греки та римляни. «Історія в девʼяти книгах» Геродота започаткувала новий літ. жанр — оповіді про взаємоповʼязані та причин­но зумовлені події минулого, що мали певну по­вторюваність, зна­н­ня про які корисні для сучасників. Гол. увагу в описах зосереджено на військ.-політ. подіях, боротьбі окремих особистостей за владу в державі, змаган­ні держав за панува­н­ня. З часом зародилися прагматичне історіописа­н­ня та критика усної традиції як такої, що ґрунтувалася на неперевірених джерелах. Вимога з боку критиків до історика бути сучасником описуваних ним подій, аби його опис забезпечував істор. правдивість, на тривалий час ви­значила специфіку тогочас. істор. пі­зна­н­ня, а вплив на істориків риторики посилив у ньому моралізатор. і на­ставниц. функції. Пі­знавал. традиції греків роз­винули римляни, зокрема у працях Таціта, насичених моралізаторством та оціноч. судже­н­нями про діячів минулого, наведено низку класич. істор. прикладів людських чеснот і вад. Середньовічне ро­зумі­н­ня історії спричинене домінува­н­ням християн. церк. доктрини: хід історії мислився лінійно, мав свій початок, середину і кінець (Страшний суд). Секуляризація сусп. сві­домості та від­родже­н­ня антич. традицій прагматич. історії в епоху Від­родже­н­ня сприяли пере­творен­ню істор. студій у мистецтво і засіб політ. прогностики. Ві­домі флорент. історики Ренесансу — Л. Бруні (1370–1444), Н. Макіавел­лі (1469–1527), Ф. Ґвіч­чардіні (1483–1540) та ін. — були насамперед держ. діячами, досвідченими політиками, керівниками провінцій. Епоха Просвітництва з її раціоналіст. стилем мисле­н­ня, натуралізмом і скептицизмом фактично по­збавила історію статусу найважливішої науки. Нищівна критика авторитету антич. авторів та їхніх істор. творів через від­сутність у них документал. бази і наук.-критич. методу сформувала негативне ставле­н­ня до традиц. істор. зна­н­ня. Водночас у істор. пі­знан­ні почали утверджуватися ідеї індивідуальності, універсальності, про­гресу. Історики зосередили увагу на виявлен­ні в минулому заг. закономірностей шляхом порівня­н­ня історій різних народів і епох. Минуле почали ро­зуміти як завершений людський досвід. При­скоре­н­ня роз­витку подій напередодні та у ході Франц. революції кін. 18 ст. і пошире­н­ня в су­спільстві усві­домле­н­ня того, що історію творять люди, зруйнували статичність часу та без­посередню залежність майбутнього від минулого й сьогоде­н­ня. Змін­не сучасне і непередбачуване майбутнє опинилися за межами зацікавлень істориків. Тим самим започатковано модерну істор. сві­домість та І. н. у сучас. її ро­зумін­ні. Літ.-естетична течія Романтизму (виникла на­прикін- ці 18 — на поч. 19 ст.) проти­ставила просвітн. раціоналізмові нову індивідуалізуючу світо­глядну концепцію, спрямов. на морально-естетичне вихова­н­ня су­спільства на основі ідеї «нар. духу», спричинила зародже­н­ня сучас. І. н. у двох взаємоповʼязаних і об­умовлених компонентах: теор. об­ґрунтуван­ні її специфіч. методів пі­зна­н­ня та ін­ституціоналізації й професіоналізації як фахової академ. дисципліни. Теорія історії втілилася в історизмі. Професіоналізація та академ. ін­ституціоналізація І. н. су­проводжувалися створе­н­ням її інфра­структури, що роз­ширювала комунікац. профес. «поле істориків». У 1-й пол. 19 ст. найбільших успіхів І. н. досягнула у Німеч­чині, де ідеаліст. філософія історії спрямовувала істор. дослідж. на пі­зна­н­ня індивід. і непо­втор. у минулому, висунула теоретико-пі­знавал. орієнтири в об­ґрунтуван­ні конкрет. проявів ідей «нар. духу» і «нац. держави». Пред­ставники нім. істор. школи (Б.-Ґ. Нібур, Л. фон Ранке, Й.-Ґ. Дройзен та ін.), від­мовившись від апріор. універсал. історіософ. побудов, зосередилися на ви­вчен­ні одинич. істор. обʼєктів, насамперед античності й середньовіч­чя, де намагалися від­шукати корі­н­ня нім. нації. Б.-Ґ. Нібур і А. Геерен заклали основи критич. методу опрацюва­н­ня джерел як необхід. умови наук. історіо­графії, емпірич. дослідж. локал. істор. обʼєктів. Фундатором обʼєктив. емпірич. істор. дослідж., що ґрунтуються виключно на критиці джерел та їхньому макс. викори­стан­ні у конкрет. практиці, вважають Л. фон Ранке (йому належить першість у звернен­ні до архів. джерел, їхній публікації тощо). Акцентува­н­ня на державотвор. аспектах під впливом тогочас. політ. зав­дань нім. нації зумовило політ. спрямованість історіо­графії й ви­значило її майбут. нац.-консе­рватив. характер. Це по­значилося на творчості учнів і послідовників Л. фон Ранке, які сформували дві генерації нім. істориків і від­повід­ні напрями І. н.: «прус­ську школу» (Г. Трейчке, Г. фон Зібель та ін.), з історіо­графічно об­ґрунтов. міфом про нац. місію Прус­сії, та «неоранкіанців» (М. Ленц, Е. Маркс та ін.), з концепцією єд­ності політ.-реліг. і духов. роз­витку Німеч­чини від М. Лютера до О. Бісмарка, за якою заснува­н­ня Нім. імперії стало наслідком обʼєктивно-істор. роз­витку. В основу нац.-консе­рватив. історіо­графії покладено ідеї «нім. свободи» й концепцію «особл. шляху», що утверджували створювану істориками картину культур. зверх­ності Німеч­чини в Європі. Домінува­н­ня цих напрямів у нім. І. н. 19 ст. при­звело до того, що альтернатив. напрям роз­гляду минулого — «культурна історія» — опинився на периферії роз­витку І. н. Його пред­ставники за­ймалися пере­важно суміж. гуманітар. дисциплінами, залишалися поза ВНЗами (працювали у музеях, школах, б-ках тощо), зосереджувалися за межами Прус­сії — у Саксонії, Пд. Німеч­чині, Австрії, Швейцарії. Створені ними товариства залишалися ізольованими, періодика практично не мала влас. концепції та авторів із середовища університет. істориків й обмежувалася сферою популяр. викладу. Зав­да­н­ня модернізації су­спільства впливали і на І. н. у Франції, яка від 2-ї пол. 19 ст. завдяки діяльності молодої генерації (Ґ. Моно, А. Олар, А. Дебідур та ін.) вступила на шлях професіоналізації та ін­ституціоналізації за нім. зразком. Нац. від­повід­альність провід. франц. істориків спрямовувала їхню діяльність на творе­н­ня істор. культури су­спільства. Це сформувало своєрід. стиль франц. історіо­графії, який полягав у по­єд­нан­ні літ. канонів історіописа­н­ня поперед. століть з «науковістю», де осн. елементом стала критика джерел на взірець нім. істор. школи. Подієва політ. історія в до­статньо вузьких хронол. межах домінувала у сфері історії Нового часу, історії сучасності та дипломат. історії. Поряд із цим роз­вивалася традиція структур. історіо­графії. Дослідж. з екон. історії посідали важливе місце у франц. історіо­графії й пере­бували під впливом тогочас. соц.-політ. дис­кусій, у яких провід­ну роль ві­ді­гравали соціалістично налаштовані інтелектуали. Пред­ставники позауніверситет. історіо­графії роз­вивали пере­важно дипломат. історію (найві­доміший — консе­рвативно налашт. А. Сорель), а в історіогр. традиції орієнтувалися, як правило, на канони аналіт. історіо­графії Ф.-П. Ґізо (1787–1874) та консе­рватив. аналітиків А. Токві­л­ля (1805–59) й І.-А. Тена (1828–93). У своїх працях вони критикували Франц. революцію кін. 18 ст. й звертали посилену увагу на монарх. минуле та історію катол. Церкви. Центром цього напряму стала Вільна школа політ. наук, його впливу найбільше за­знали провінц. істор. товариства. Особливістю франц. І. н. було те, що серед авторів істор. моно­графій, популяр. нарисів та під­ручників на поч. 20 ст. значну частину становили не­профес. історики (журналісти, право­знавці, військовики та ін.). У Великій Британії фрагментарні й незавершені професіоналізація й ін­ституціоналізація історії зумовили особл. становище істориків. На від­міну від більшості своїх континентал. колег, вони ди­станціювалися від теор. рефлексій. У провід. британ. університетах, не­зважаючи на спроби реформ засновника Оксфорд. школи історії В. Стаб­бза (1829–1901), історія не була ген. дисципліною, що мала стати майбут. профес. карʼєрою. Від­повід­но й академ. історики ніколи не мали монополії на су­спільно акцентов. тлумаче­н­ня минулого. Порівняно із континентал. історіо­графіями, у Великій Британії праці позауніверситет. істориків, зокрема Г.-Т. Бокля (1821–62), Т.-Б. Маколея (1800–59), В.-Е. Леккі (1838–1903), користувалися більшою популярністю. Центр. темою нац. історії практично до поч. 20 ст. залишався кон­ституц. і парламент. устрій.

У 20 ст. від­бувалися значні зруше­н­ня в І. н., які характеризувалися не лише роз­витком нових під­дисциплін, роз­шире­н­ням тематики і пере­орієнтацією напрямів істор. дослідж., але й роз­ривом із поперед. формами історіо­графії, насамперед у сфері методології. Становле­н­ня і роз­виток нових наук. дисциплін — політології, соціології, політ­економії, психології — роз­ширювали тлумачні горизонти істориків шляхом за­стосува­н­ня у дослідж. їхніх досягнень та спонукали до пере­осмисле­н­ня пі­знавально-теор. засад І. н. Найбільшої критики методол. інструментарій і тлумачні концепції історії за­знавали з боку екон. наук — істор. школи в політ­економії як емпірично-індуктив. науки, центр. про­блемою якої стала екон. історія, та марксист. теорії. Оста­н­ня, з одного боку, критикувала опонентів за надмірну увагу до ліберал. ринк. моделі, з ін. — формулювала значну залежність політ. і соц. змін від екон. складових істор. роз­витку. Поряд із соц. особливостями роз­витку європ. країн ці внутр. фактори І. н. об­умовили поч. широкої методол. дис­кусії (тривала до 1930-х рр.), яка започаткувала пере­осмисле­н­ня зав­дань науки і стимулювала роз­виток нових напрямів. Історики вважали, що предмет історії необхідно роз­ширити, а у центр істор. дослідж. по­ставити су­спільство та культуру. Впродовж 20 ст. у світ. історіо­графії домінували: за­стосовува­н­ня узвичаєних методів джерело­знав. критики до соц. історії; спроби пере­творе­н­ня історії в істор. соціологію; намага­н­ня із абстракт. моделей економіки виводити взірець для квантитатив. теор.-орієнтов. історіо­графії (особливо після 2-ї світової війни); радикал. пере­осмисле­н­ня поня­т­тя «час». Характер. ознакою соц. історії є її ро­зумі­н­ня предмета І. н. як такого, що формується не подією чи дією індивідуумів, а надіндивід. структурами (в економіці, су­спільстві й політиці), довготерміновими процесами та колектив. типовим соц. станом груп, верств і класів. Саме структури та колективи вважають факторами формува­н­ня су­спільства, ви­значал. чин­никами дій. Від­повід­но гол. у дослідж. стає аналіз взаємодії між довготривалими структурами і короткотерміновими подіями. Етапними для роз­витку І. н. виявилися 1960–70-і рр.: індустріалізація по­глибила суперечності між країнами, змінила соц. структуру су­спільства, спричинила нові політ., соц., нац. конфлікти, актуалізувала про­блему людського існува­н­ня в умовах високороз­виненого індустр. су­спільства. Віру в про­грес і науку, що слугувала під­ґрунтям для різних напрямів соц. історії та її марксист. інтер­претації, по­ставлено під сумнів, у су­спільстві поширилися наук. скептицизм і нес­прийня­т­тя сучас. наук.-тех. цивілізації. Центр зацікавлень пере­несено із структур і процесів на культуру, спосіб життя, менталітет, внутр. досвід конкрет. людей, що мають таке ж значе­н­ня для роз­витку істор. процесу, як і матеріал. фактори. У Франції історіо­графія традиційно знаходилася під знач. впливом позитивізму. Сцієнтист. концепції Е. Дюркга­йма (1858–1917) й А. Бера (1863–1954) стимулювали роз­виток соц. історії. Зав­да­н­ням «нової» І. н., що ін­ституціоналізувалася в ж. «Annales dʼhistoire économique et sociale» і Школі практич. гуманітар. дослідж., стало від­творе­н­ня цілісної історії людини в су­спільстві, людини як соц. організму. Ви­вче­н­ня певного аспекту соц. дійсності орієнтувалося на дослідж. більш складного цілого — соц. структури. Очевидно, що таке зав­да­н­ня можливо було вирішити лише на основі широкого між­дисциплінар. під­ходу з викори­ста­н­ням досягнень ін. наук про людину — антропології, соціології, психології, демо­графії, гео­графії, біо­логії, лінгвістики, історії мистецтва і літ-ри. Орієнтація на «тотал. історію» і рекон­струкція су­спільства минулого в цілісності й багато­аспектності поширили предметні рамки дослідж. із політ., екон. і культур. історії на такі комплекси, як «час», «про­стір», «шлюб», «сімʼя», «дитинство», «сексуальність», «нар. культура» тощо. Найбільших успіхів історики школи «Ан­налів» досягли у ви­вчен­ні епохи середньовіч­чя, де зміни в соц. структурах від­бувалися повільніше (порівняно з пізнішими періодами історії) і в умовах істор. довгочасності, що давало змогу ефективно за­стосувати роз­роблений ними логіко-методол. інструментарій. З приходом нового поколі­н­ня істориків у 1970-х рр. школа «Ан­налів» за­знала знач. транс­формації, змінивши свою тематику на ви­вче­н­ня короткочас. істор. подій політ. історії, історії сучасності тощо.

Історики США вважали за необхідне писати «нову історію» для про­гресив. епохи демократ. су­спільства, що ототожнювалася з 20 ст. Новий соціально-орієнтов. і між­дисциплінар. характер історії, на якому наполягали «про­гресивні» історики Ф. Тернер (1861–1932) і Дж. Робінсон (1863–1936), уперше декларований 1904 на всесвіт. ви­ставці у м. Сент-Луїс (шт. Міс­сурі). В основу амер. «нової історії» покладено дві ґрунтовні концепції: по-перше, теор.-методол. ін­новації на основі критики європ. історіогр. традиції 19 ст. і пошире­н­ня дослідн. полів на соц.-екон. історію, історію жіночого руху, культур. історію тощо; по-друге, претензії І. н. на вихова­н­ня амер. су­спільства, оскільки вона спрямовувала зуси­л­ля на ви­вче­н­ня модернізац. про­блематики амер. су­спільства та повʼязаних з нею духовно значимих про­блем й мала ви­значати культур. орієнтацію модер. су­спільства. «Про­гресивні» історики становили новий тип дослідників минулого, котрі оминули традиції «романтич.» істориків та аристократ. «новоангл.» історіо­графії й при­стосували істор. дослідж. до потреб індустр. су­спільства. Високораціоналіст. характер сучас. індустр. капіталіст. су­спільства від­повід­ав раціоналіст. ро­зумін­ню науки. Швидкий роз­виток інформ. технологій і компʼютеризації (див. Інформаційне су­спільство) призвів до актив. впровадже­н­ня квантитатив. методів у істор. дослідже­н­ня. Їх за­стосовують у істор. демо­графії, ви­вчен­ні екон. історії, профес. діяльності та колектив. стосунків у вироб. сфері, для рекон­струкції аспектів внутр. світос­прийня­т­тя конкрет. людини в певні істор. періоди на широкому культурно-соц. тлі. Історики певною мірою самі створювали джерела шляхом системат., квантифікац. обробле­н­ня серій. та стандартизов. записів із держ., церк. і приват. адміністрацій. Не­зважаючи на роз­чарува­н­ня в квантифікац. історії, істор. статистика залишалася базовим і не­змін. пі­знавал. інструментом для соц. та екон. історії. У Німеч­чині поч. 20 ст. по­значився обговоре­н­ням осн. положень концепції К. Лам­прехта, що була історіогр. й теор. спробою подолати ідеаліст. історизм шляхом за­провадже­н­ня наук. концепції «культур. історії» та пере­орієнтувати істор. дослідж. з ви­вче­н­ня політ. й ідеол. чин­ників на ви­вче­н­ня соц. і матеріал. колектив. рушій. сил істор. процесу. Проти К. Лам­прехта ви­ступили провід­ні нім. історики, які об­стоювали теор. засади нім. істор. школи і традиції Л. фон Ранке. У 1920-х рр. пред­ставники генерації т. зв. вільгельмів. істориків (Ґ. Ріт­тер, Ф. Майнеке, Г.-Ґ. Дельбрюк, Г. Аубін, Л. Дехіос та ін.) і союз. генерації (О. Брун­нер, В. Конце, Т. Шідер, Ф. Фішер та ін.) продовжили зміцнювати тлумачні моделі нац.-консе­рватив. історіо­графії, сприяючи становлен­ню «історії земель», що зосередила увагу на виявлен­ні характер. ознак нім. нац. характеру. Це посилило концепцію особл. шляху й створило завершену та від­носно стабільну ідеол. кон­струкцію, яку 1933 взяли на озброє­н­ня націонал-соціалісти. Пере­орієнтація нім. І. н. роз­почалася на­прикінці 1950 — на поч. 1960-х рр. Значну роль у ній ві­діграли праці й публікації Г. Плеснера та Ф. Фішера, які по­ставили під сумнів концепцію особл. шляху й роз­чистили шлях до тлумаче­н­ня нім. історії від­повід­но до теорії модернізації. Нового імпульсу набула соц. й екон. історія, яка роз­вивалася у традиціях істор. школи нац. економії та ідей В. Зомбарта і М. Вебера, зосередивши увагу на про­блемах індустріалізації. Вона ін­ституціоналізувалася 1957 з утворе­н­ням Робочої групи сучас. соц. історії під керівництвом К. Янтке та В. Конце. Організац. кістяком «істор. соц. науки» став Центр між­галуз. дослідж., створений Г.-У. Велером у засн. 1971 Університеті Білефельда. Поня­т­тя, моделі й інтер­претац. теорії соціології, політології та екон. науки використовували для ви­вче­н­ня процесів взаємодії між економікою, су­спільством і процесами прийня­т­тя політ. рішень. На­прикінці 20 ст. соц.-наук. моделі історіо­графії роз­критикували прихильники постмодернізму в І. н. за не­спроможність показати взаємозвʼязок між структурами й конкрет. практикою субʼєктів, умовами життя, виробництвом, влад. ін­ституціями та без­посеред. жит­тєвим досві­дом і способами поведінки індивідуумів. У історіо­графії стають впливовими мікро­історія та історія повсякде­н­ня, які намагаються звільнитися від етноцентрич. ро­зумі­н­ня історії, що ототожнювало про­грес Західної цивілізації з всесвіт. історією, під­креслити цін­ність усіх культур, персоніфікувати історію, досліджувати в межах великих процесів і подій окремих індивідуумів та малі соц. групи, їхні способи життя, поведінку, приватне життя. Характер. рисою сучас. І. н. є теор. плюралізм, що створює під­ґрунтя для багато­аспект., багатовектор. баче­н­ня як історії загалом, так і окремої людини в су­спільстві, що було неможливим у межах традиц. історіо­графії 19–20 ст.

С. П. Стельмах

Українська історіо­графія 18–19 ст.

На­прикінці 18 — на поч. 19 ст. публікації з про­блем укр. історії набули рис профес. наук. дослідж. (у 18 ст. істор. роз­відки писали пере­важно аматори — канцеляристи, урядовці, військовики та ін.), що стало наслідком процесу ін­ституціоналізації І. н., зокрема створе­н­ня університетів, які разом із наук. товариствами були осередками дослідж. історії, під­готовки профес. істориків. Так, у Харків. університеті (засн. 1805) Х. Ром­мель, І. Шад, І. Кронеберг, М. Лунін, В. Цих та ін. створили під­ґрунтя для появи харків. наук. школи істориків; в Університеті св. Володимира у Києві (засн. 1834) аналог. роботу проводили М. Костомаров, М. Максимович, П. Па­влов та ін. Період по­ступу укр. історіо­графії (1-а чв. 19 ст.) можна охарактеризувати як стан «критич. історії», що зумовлював по­єд­на­н­ня в особі історика як автора повної системат. історії, так і критика та збирача текс­тів, істор. памʼяток, джерел. Саме такими є праці Д. Бантиш-Каменського, М. Маркевича, Д. Зубрицького, які вважають першими власне наук. дослідж. історії України. У першому вид. своєї «Истории Малой Рос­сии» (т. 1–4, 1822) Д. Бантиш-Каменський роз­глянув укр. землі як окреме екон., геогр. і політ. утворе­н­ня. У на­ступ. пере­ви­да­н­нях цієї книги автор, від­повід­но до змін тогочас. су­спільно-політ. ситуації, пере­йшов із позицій автономізму до вірнопід­данства, намагався гармонізувати ідею великорос. державності з проявами «малорос.» локал. патріотизму. Така етнонац. світо­глядна орієнтація базувалася на ідеях ієрархії множин. лояльностей, які мали певним чином спів­існувати, не виключаючи одна одну (притаман­на багатьом пред­ставникам тогочас. укр. еліти в Рос. імперії). Загалом Д. Бантиш-Каменський дотримувався традиц. на той час для європ. (а також і рос.) історіо­графій схеми істор. по­ступу: за основу істор. процесу взято персон. момент — дії князів, полководців, правителів та ін. пред­ставників панів. прошарку (володарів), а нар. масам від­ведено другорядну роль. При цьому дія­н­ня володарів інтер­претовано у контекс­ті прові­денціалізму (як прояви Божого провиді­н­ня). Водночас багато уваги автор приділив демократ. тенденціям давньої історії, зокрема пита­н­ням впливу різних груп і князя на Новгород. віче; при роз­гляді подій козац. доби акцентував увагу на нац. і реліг. складових. Він не мав чіткого ро­зумі­н­ня феномену козацтва, роз­глядав його фактично як етнічне явище (згідно з працями своїх попередників). Претендуючи на вичерпність та цілісність викладу матеріалу, Д. Бантиш-Каменський подав чимало геогр., демогр., екон., етногр. даних, увів у наук. обіг бл. 50 нових джерел. Із викори­ста­н­ням широкого джерел. матеріалу написані також праці історика й архівіста з Галичини Д. Зубрицького. У центрі його наук. зацікавлень — історія Церкви, Ставропігій. ін­ституту, Галицько-Волин. князівства. Ви­знач. памʼяткою історіописа­н­ня стала «Історія Русів», авторство якої незʼясов. донині. Більшість дослідників вважають, що твір написаний на­прикінці 18 — на поч. 19 ст. і, ймовірно, мав декілька редакцій. «Історія Русів» значно вплинула на подальший роз­виток укр. історіогр. процесу й започаткувала нову традицію — роз­глядати козацтво і його геть­манів як осн. рушійну силу укр. історії, починаючи від 16 ст. Це збіглося у часі з пошире­н­ням романтизму в Європі й популяризацією в університетах на укр. землях ідей Й.-Ґ. Гердера, Ф.-В. Шел­лінґа та ін. (пере­важно нім. філософів і письмен­ників). На ґрунті духов. життя українців, їхньої культури, науки, літ-ри, романтизм у 1820–60-і рр. по­став як досить роз­винене, самодо­статнє явище. Одна з його характер. ознак — активне зро­ста­н­ня зацікавле­н­ня укр. нар. традиціями, фольклором, музикою, побут. культурою. Саме тоді виник культ нар. пісні, яка, за М. Цертелєвим, спри­ймалася як сховище нар. думок та від­чут­тів; роз­горнуто широку кампанію зі збору та публікації пісен. фольклор. матеріалу з усіх укр. земель. У цей період на­друковано перші історико-етногр. збірники й роз­відки М. Цертелєва, І. Срезневського, М. Максимовича, харків. романтиків А. Метлинського, М. Костомарова; у Галичині роз­почала діяльність «Руська трійця» (М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький) та ін. В укр. історіо­графії зʼявився окремий романтич. напрям, прихильники якого вважали, що субʼєктом істор. процесу (від­повід­но й обʼєктом істор. пі­зна­н­ня) є колективна особистість — народ, нація (зокрема укр. народ, нація) — яку потрібно роз­глядати крізь призму понять «нар. дух», «нар. характер», «нар. душа». Водночас акцент зроблено не на етніч., а на соц. вимірах субʼєктів історії. М. Максимович одним із перших від­кинув панівну тезу про етніч. характер козацтва й наголошував на тому, що козацтво — соц. група. Його виникне­н­ня він повʼязував із поч. боротьби проти турец.-татар. агресії. Роз­глядаючи нац. революцію 1648–76, М. Максимович ви­значав осн. причиною пов­ста­н­ня соц. гніт, а не мотиви помсти за особисті кривди. Загалом романтичне захопле­н­ня народністю зумовило формува­н­ня спів­чу­т­тя до знедолених нар. мас. Від 1-ї пол. 1880-х рр. у центрі уваги істориків пере­бувала про­блема селянства, в укр. історіо­графії виник і став осн. народниц. напрям. У працях М. Костомарова, П. Куліша, О. Кістяківського, П. Чубинського, В. Антоновича, М. Драгоманова, О. Лазаревського та ін. укр. народ роз­глянуто як незалеж. і самост. субʼєкт істор. процесу, наголошено на соц. і побут. історії українського народу, який ототожнювався пере­важно із селянством. На від­міну від романтич. історіо­графії, де пере­важали емоц.-психол. під­хід до минулого, принципи спів­пережива­н­ня, ро­зумі­н­ня, фантазії, методологія народниц. історіо­графії орієнтувала на обʼєктивні факти. Пред­ставники цього напряму ви­вчали соц. і побут. аспекти істор. процесів, насамперед 17–18 ст., дотримуючись принципів позитивізму, що загалом від­повід­ало тогочас. європ. тенденціям у роз­витку І. н. Осередками народниц. напряму були часопис «Основа» (1861–62), Пд.-Зх. від­діл Рос. геогр. товариства (1870-і рр.), ж. «Киевская старина» на чолі з О. Лазаревським (1880-і рр.). Його пред­ставники активно працювали у різних наук. товариствах (НТШ у Львові тощо), часописах, археогр. та археол. комісіях, на університет. каф. історії. Одним із творців народниц. напряму в укр. історіо­графії вважають М. Костомарова. Він роз­глядав су­спільство як певну однорідність і не ви­окремлював у ньому осібних верств, а людність тієї чи ін. країни — як етнічно неоднорідне обʼ­єд­на­н­ня (на його думку, в період удільно-вічевого укладу Руська держава охоплювала 6 зʼ­єд­наних між собою у федератив. спілці народностей: укр., сівер., великорус., білорус., псков. і новгородську. М. Костомаров здійснив спробу ви­окремити специфічні, властиві лише для укр. народності якості (пере­важно соц.-психол. характеру). На від­міну від попередників, він симпатизував запорожцям і негативно ставився до діяльності геть­манів, усі змага­н­ня яких пояснював винятково їхніми особистими мотивами честолюбства. Романтич. захопле­н­ням старовиною та козацтвом від­значені й ранні праці П. Куліша. Однак згодом, пере­важно під впливом польс. історіо­графії, він критично пере­глянув своє раннє романтичне захопле­н­ня козацтвом і намагався під­нести роль шляхти в укр. історії. Це викликало обуре­н­ня та осуд з боку пред­ставників традиц. укр. історіо­графії того часу, але водночас спонукало до активніших наук. пошуків і дис­кусій та критичнішого ставле­н­ня до істор. минулого. Досліджен­ню соц. історії Геть­манщини присвятив свою наук. діяльність О. Лазаревський. Він уперше на під­ставі документів аргументував тезу про те, що за­провадже­н­ня кріпацтва на Лів­обереж. Україні імператрицею Катериною ІІ було, по суті, заверше­н­ням соц.-екон. процесів, що тривали тут від 1650-х рр.; багато місця у працях від­водив висвітлен­ню історії козац. старшини та шляхти, хоча і надто критично оцінював діяльність цих верств, вбачаючи у них лише екс­плуататорів селянства. У подіб. про­блемно-темат. напрямі працював і М. Драгоманов. Він ро­зумів сусп. процес як по­ступовий, під­порядк. внутр. законові про­гресу роз­виток політ. і морал. ідей. Особливо цікавили М. Драгоманова можливості викори­ста­н­ня сучас. йому методол. під­ходів європ. фольклористики, базованих пере­важно на широкому порівнял. аналізі, для дослідж. укр. нар. словесності. Він одним із перших звернув увагу на необхідність роз­робле­н­ня укр. наук. термінології (більшість тогочас. праць з укр. історії написано іноз. мовами). Найпослідовніше народниц. напрям в укр. історіо­графії ре­презентов. у працях В. Антоновича та його учнів. Як і М. Костомаров, він вважав провід. ідеєю історії українського народу ідею широкого демократизму, втілювану через вічевий принцип (з цього по­гляду роз­глядав і козач­чину, інтер­претуючи її як нову форму громад. вічевого ладу). В. Антонович створив наук. школу, що від­значалася насамперед ґрунтов. документалізмом. Майже всі історики, які на­прикінці 19 ст. стали професор кафедри в університетах Харкова, Одеси та Києва (Д. Багалій, І. Лин­ниченко, П. Голубовський, О. Андріяшев, П. Іванов, Н. Мончаловський, М. Довнар-Запольський, В. Данилевич, В. Ля­скоронський, О. Грушевський та ін.), а також М. Грушевський, який очолив каф. у Львів. університеті, були учнями В. Антоновича. Поряд із пієтизмом у ставлен­ні до документів, студії пред­ставників школи В. Антоновича вирізняло намага­н­ня залучити до істор. аналізу під­ходи і здобутки ін. галузей наук. знань (мово­знавства, літературо­знавства, соціології, гео­графії, економіки, етно­графії тощо). На­прикінці 19 — на поч. 20 ст. у Києві, Харкові, Одесі, Львові та ін. містах засн. низку історичних наукових товариств, часописів та журналів, архео­графічних комісій, музеїв та ін. Це засвідчило досить високий ступ. зрілості та самодо­статності тогочас. укр. історіо­графії — саме тоді почали зʼявлятися й перші роботи (О. Пипіна, О. Лазаревського, М. Василенка, О. та М. Грушевських), предметом дослідж. яких стала власне укр. історіо­графія. Свого найвищого роз­витку народниц. напрям в укр. історіо­графії досяг у наук. творчості М. Грушевського. У своїх роботах методол. характеру він за­пропонував ви­вчати історію саме народу, а не держави, а також за­значав, що держ. фактор в історії під­порядк. екон., культур. і нац. факторам. Багато уваги науковець приділяв дослідж. роз­витку міст і міського життя — осн. перед­умови, на його думку, створе­н­ня держави. Від­повід­но до цих вихід. положень М. Грушевський аналізував особливості етніч. роз­витку Київ. Русі, роль давньорус. спадщини в долі сх. словʼян. У своїй «уходниц. теорії» він ґрунтовно роз­крив історію козацтва як соц. феномену. Йому та сформов. ним львів. школі належить осн. заслуга в роз­роблен­ні комплекс. наук. концепції укр. історії. У фундаментал. «Історії України-Руси» М. Грушевський наголошував на тому, що немає й не може бути заг.-руської історії, оскільки немає заг.-руської народності (див. Давньоруської народності Концепція), а отже, й обʼєкта для дослідже­н­ня. М. Грушевський і його учні доводили протяжність процесу укр. історії від Київ. Русі через Галицько-Волин. князівство, Галицько-Волин. і Литов.-Руську держави та через памʼять про них і традиції, що йдуть від них, до нового укр. нац.-політ. від­родже­н­ня 19 — поч. 20 ст. Досягнувши свого апогею на поч. 20 ст., народниц. школа по­ступилася провід. позиціями державниц. напряму. Під­ґрунтя для його появи заклали попередні напрацюва­н­ня укр. істориків, а також су­спільно-політ. процеси поч. 20 ст., коли актуал. стало пита­н­ня створе­н­ня нової укр. державності.

О. П. Реєнт

Українська історіо­графія 20 — поч. 21 ст.

На роз­виток укр. історіо­графії поч. 20 ст. значно вплинули праці М. Грушевського, О. Єфименко, М. Аркаса, Д. Багалія, В. Хвойки, Д. Яворницького, В. Ікон­никова, О. Левицького, М. Слабченка, С. Ольденбурґа, В. Бузескула, М. Біляшівського, Ф. Шміта, зокрема М. Грушевський опублікував на той час кілька томів своєї 10-томної (незакін.) праці «Історія України-Руси», в якій за­пропонував власні істор. рекон­струкції багатьох минулих подій, що стали ви­значал. для долі укр. земель. Не­зважаючи на за­старілість низки концептуал. положень, ця праця залишається найфундаментальнішим дослідж. з історії України від давніх часів до серед. 17 ст., а внаслідок втрати багатьох викори­станих у ній документів з архівів Росії, Польщі, Швеції та ін. країн набула нині ще й статусу першоджерела. Знач. внесок у ви­вче­н­ня колонізації Слобід. і Степ. України зробив Д. Багалій. Після утвердже­н­ня в Україні рад. влади умови для наук. роботи в галузі історії докорін­но змінилися. Як за­значав кер. Комуніст. академії М. Покровський, історія стала політикою, пере­кинутою в минуле. Хоча цей циніч. афоризм офіційно заперечувався, на­справді він точно від­ображав зміст урядової лінії щодо історії та істориків протягом усього часу існува­н­ня рад. влади та СРСР. Однак взяти су­спільство­знавчі дослідж. під ідеол. контроль КП(б)У вдалося не від­разу. Найвидатніші пред­ставники старшої генерації істориків зосередилися у ВУАН й продовжували працювати «по-старому». Це були фахівці з вітчизн. історії Д. Багалій, В. Ікон­ников, О. Левицький, М. Слабченко, Д. Яворницький, сходо­знавці А. Кримський та С. Ольденбурґ, античник В. Бузескул, археолог і етно­граф М. Біляшівський, історик мистецтва Ф. Шміт. На поч. 1924 з еміграції повернувся М. Грушевський і став кер. Н.-д. каф. історії України при ВУАН й низки секцій та комісій ВУАН істор. профілю. 1921 у Харкові створ. Ін­ститут марксизму (від 1924 — Ін­ститут марксизму-ленінізму), істор. від­діл якого очолив виходець з Галичини М. Яворський. Він не мав фахової істор. освіти, але це не завадило йому створити школу істориків марксист. напряму та написати кілька офіц. під­ручників з історії України. 1929 М. Яворського обрали академік ВУАН, після чого він пере­їхав до Києва й фактично очолив Істор.-філол. від­діл. ВУАН (голова Д. Багалій залишився у Харкові). У ті роки н.-д. робота велася в об­становці політ. пере­слідувань, які інколи набували вкрай небезпеч. форм. Характерною є доля професор кафедри історії України Одес. ІНО М. Слабченка. Він плідно працював у галузі історії права та господарства Геть­манщини й Запорож­жя 17–18 ст., 1929 обраний академік ВУАН, створив школу дослідників соц.-екон. історії України. Однак 1930 його заарешт. і засудж. у сфабриков. органами держ. без­пеки справі СВУ. Не оминули ре­пресії й М. Яворського. Йому доручили створити принципово ін., ніж у М. Костомарова та М. Грушевського, схему укр. історії, що він вчасно і зробив. Однак за­пропонована схема не задовольнила парт. кер-во, тому М. Яворського спочатку роз­критикували молоді історики-марксисти на чолі з М. Рубачем (дир. Ін­ституту історії партії та Жовтн. революції на Україні при ЦК КП(б)У) у спеціально організов. для цього дис­кусії, 1931 засудили до увʼязне­н­ня, 1937 — стратили. 1930 роз­почато системат. пере­слідува­н­ня М. Грушевського. У березні 1931 його заарештували, хоча не­вдовзі від­пустили, у листопаді 1934 вчений помер у кисловод. санаторії (РФ) після некваліфіков. хірург. втруча­н­ня. У 2-й пол. 1930-х рр. осн. організац. ланкою АН УРСР став ін­ститут, зокрема 1936 створ. Ін­ститут історії України. Перед його спів­роб. одразу ж по­ставлено зав­да­н­ня під­готувати марксист. курс історії України, який замінив би вилучені з публіч. б-к праці М. Грушевського та його учнів. Виконуючи замовле­н­ня, науковці Ін­ституту написали кн. «Історія України: Короткий курс» (1940) і взяли участь в укладен­ні двох томів багатотом. археогр. вид. «Історія України в документах і матеріалах» (т. 1, 1939; 1946; т. 3, 1941; усі — Київ). Пред­ставники укр. інтелігенції, які після утвердже­н­ня в Україні рад. влади вимушено емігрували, почали організовувати свої осередки у Відні, Празі, Мюнхені та ін. європ. містах. На поч. 1920-х рр. осн. центром їхньої видавн. діяльності став Ві­день, де на­друковано тритомник В. Вин­ниченка «Від­родже­н­ня нації», кн. В. Липинського «Україна на пере­ломі. 1657–1659 рр.: Замітки до історії укр. держ. будівництва в ХVII ст.», чотиритомник П. Христюка «Замітки і матеріали до історії української революції 1917–1920 рр.» та ін. Серед укр. істориків-емі­грантів особливо продуктивно в галузі історіо­графії працював колиш. Міністр закордон. справ в уряді геть­мана П. Скоропадського Д. Дорошенко. Він викладав історію в УВУ, Карловому університеті в Празі, Варшав. університеті й одночасно готував та публікував свої праці з історії, серед них — фундаментал. двотомник «Історія України. 1917–1923 рр.» (Уж., 1930–32; Авґсбурґ, 1947). Плідно працював як історик колиш. чл. УЦР А. Яковлів, проф. Варшав. університету М. Кордуба.

Після визволе­н­ня УРСР від нім. окупації в роки 2-ї світової війни у Києві від­новили діяльність Ін­ститути історії України й археології АН УРСР. Тривалий час вони були єдиними спеціалізов. н.-д. установами істор. профілю. Різноманітні галузі всесвіт. історії від античності до сучасності роз­робляли окремі вчені на істор. ф-тах університетів і пед. ін­ститутів. Від фахівців у галузі вітчизн. історії, якою вважали тоді винятково історію СРСР, вимагали викривати «бурж. націоналістів» і доводити про­гресивність при­єд­на­н­ня 1654 Геть­манщини, а в пізніші часи й ін. укр. земель, до Росії. У серпні 1947 ви­йшла по­станова ЦК КП(б)У «Про політичні помилки і незадовільну роботу Ін­ституту історії України АН УРСР», в якій провід­ні вчені Ін­ституту К. Гуслистий, М. Петровський, М. Супруненко, Ф. Ястребов та ін. звинувачені у від­роджен­ні «реакц. вигадок» В. Антоновича і М. Грушевського. Перед Ін­ститутом по­ставлено зав­да­н­ня роз­робити схему, тези та текст нового «Короткого курсу історії України». Після дис­кусій, обговорень та узгоджень ви­дано двотомну «Історію УРCР» (К., 1953, т. 1; 1957, т. 2), що до кін. 1980-х рр. залишалася еталоном у трактуван­ні питань вітчизн. історії. Зі смертю Й. Сталіна ідеол. диктат у галузі гуманітар. наук набув дещо помʼякшених форм, хоча не змінив своєї суті. Роз­виток І. н. в УРСР почали «привʼязувати» до ювілеїв тих чи ін. подій, які рад. керівництво вважало особливо важливими. Одна з них — 300-річчя Пере­яслав. ради 1654. До цих роковин факт входже­н­ня знач. частини укр. земель до складу Росії укр. рад. історики роз­глядали в контекс­ті трьох можливих варіантів роз­витку минулих подій — при­єд­на­н­ня України до Осман. імперії, Речі Посполитої або до Рос. держави — і трактували остан­нє як «менше зло». 1954 входже­н­ня вони почали називати «воз­зʼ­єд­на­н­ням» та інтер­претувати виключно як про­гресивне явище. Побуд. на класових оцінках, рад. історіо­графія проігнорувала той факт, що одним із наслідків «про­гресив. воз­зʼ­єд­на­н­ня» стало від­новле­н­ня на укр. землях кріпацтва, ліквідованого під час Визв. війни під проводом Б. Хмельницького. Ювілей спричинив появу багатьох дослідж., серед яких виділялися своєю фактол. базою моно­графії О. Компан (1954), І. Крипʼякевича (1954, без цензур. купюр — 1990), К. Стецюк (1954), О. Барановича, Ф. Шевченка (обидві — 1959). За умови критич. до них ставле­н­ня, певну цін­ність мали збірники архів. документів на цю тему. У 1950–60-х рр. активно працювали також історики В. Голобуцький, І. Гуржій, К. Гуслистий, В. Дядиченко, Ф. Лось, В. Теплицький, археологи С. Бібиков, П. Єфименко та ін. Вагомою подією у наук. житті укр. діаспори в повоєн­ні роки стало створе­н­ня 1945 Української вільної академії наук у м. Авґсбурґ (Німеч­чина). 1947 у Мюнхені від­новило діяльність Наукове товариство ім. Шевченка. Надалі роз­почато роз­будову його кра­йових від­діл. — у США (1947), Канаді (1949), Австралії (1950), Європі (1952). У Мюнхені 1953 по­стала ко­ординац. рада НТШ (згодом пере­їхала до Сарселя побл. Парижа). Від 1949 НТШ почало видавати «Енциклопедію україно­знавства» у ви­гляді оглядових статей, від 1955 — словникових. Гол. ред. її укр. і англ. (від 1963) варіантів став В. Кубі­йович. Англомов. варіант енциклопедії зробив історію українського народу до­ступною для світ. наук. спів­товариства та широкої громадськості. Серед істориків діаспори чільне місце посідала Н. Полонська-Василенко, яка до війни працювала в Ін­ституті історії України АН УРСР, від 1945 — проф. УВУ в Мюнхені. Її найвагоміші праці: «Палій та Мазепа» (1949), «Теорія III Риму в Росії протягом XVІІІ і XIX ст.» (1952), «Українська Академія Наук: Нарис історії» (1955, т. 1; 1957, т. 2), «Заселе­н­ня Пів­ден­ної України в XVIII ст.» (1960, т. 1–2; усі — Мюнхен). О. Оглоблин, який до війни працював у ВНЗах і наук. установах Києва, від 1944 був проф. УВУ, а в 1950-х рр. пере­їхав до США, де очолив істор. секцію УВАН. В УРСР у 1930-х рр. він досліджував про­блеми історії нар. господарства 19 ст., в еміграції коло його наук. інтересів тематично й хронологічно роз­ширилося: аналіз змісту Пере­яслав. угоди 1654, укр. історіо­графія, жит­тєписи видат. українців минулого. Від кін. 1960-х рр. в УРСР взято курс на створе­н­ня багатотом. узагальнюючих ви­дань. 1967–74 ви­йшла 26-томна «Історія міст і сіл УРСР» (гол. ред. П. Тронько), під­сумки роботи археологів зі­брано в 3-томнику «Археологія Української РСР» (1971–75; обидва — Київ). Ін­ститут історії АН УРСР обʼ­єд­нав зуси­л­ля багатьох укр. науковців для створе­н­ня багатотом. «Історії Української РСР» (за ред. Ю. Кондуфора). 1977–79 у Києві ви­йшло її україномовне вид. у 8-ми т., 10-ти кн., 1981–85 — російськомовне вид. у 10-ти т. Поряд з багатотом. колектив. вид. друкували й індивід. праці, однак тільки дослідники дорев. історії (Я. Ісаєвич, М. Ковальський, М. Котляр, В. Сарбей, Г. Сергієнко, В. Смолій, Г. Швидько та ін.) мали від­носну свободу вибору тематики. Істот. результатів досягли археологи В. Баран, С. Березанська, Д. Телегін, О. Тереножкін, О. Черниш та ін. Вдало по­єд­нав археол. та істор. під­ходи у низці своїх вагомих праць П. Толочко. М. Брайчевський у під­готовленому до вид. рукописі «При­єд­на­н­ня чи воз­зʼ­єд­на­н­ня?» висловив аргументовані сумніви в слушності декларов. рад. історіо­графією оцінок Пере­яслав. угоди 1654. На­друкувати цю працю в СРСР йому не вдалося, але її ви­дано за кордоном (Торонто, 1972), після чого М. Брайчевський втратив роботу в Ін­ституті археології АН УРСР, а його стат­ті пере­стали публікувати. У 1970–80-х рр. завдяки зуси­л­лям укр. діаспори дослідж. у галузі історії України в низці університетів Пн. Америки набули системат. характеру. 1968 у Гарвард. університеті засн. каф. історії України, 1973 — Український науковий ін­ститут Гарвардського університету. 1976 при Альберт. університеті в м. Едмонтон почав діяти Канадський ін­ститут українських студій. Ви­вче­н­ня укр. тематики в Гарварді очолив орієнталіст-тюрколог та історик О. Пріцак, в Едмонтоні тривалий час працював дослідник історії укр. політ. думки та сусп. рухів 17 ст. І. Лисяк-Рудницький. Важливим центром н.-д. роботи в галузі україно­знавства стало Торонто, де під керівництвом Є. Штендери та П.-Й. Потічного 1976 започатковано друк «Літопису УПА» (2002 ви­йшов 38-й т. — «Архітектура рези­стансу»). Нині вид. архів. матеріалів про УПА під логотипом «Літопис УПА» здійснюють не тільки в Торонто, а й у Києві на базі архівів рад. доби. У післявоєн­ні десятиріч­чя у пн.-амер. університетах сформувалося нове поколі­н­ня фахівців у галузі історії України: М. Богачевська-Хомʼяк, Л. Винар, І.-С. Коропецький, Б. Кравченко, Дж. Мейс, Р. Сербин, Ф. Сисин, О. Субтельний, Р. Шпорлюк, І.-П. Химка та ін. 1983 укр. діаспора в багатьох країнах широко від­значила річницю голодомору 1932–33 в УСРР. Це під­штовхнуло амер. кон­гресменів до створе­н­ня Комісії Кон­гресу США з роз­слідува­н­ня причин і наслідків голодомору. На­прикінці 1980-х рр. в умовах кризи рад. тоталітар. держави її історія стала предметом го­строї зацікавленості су­спільства. Реагуючи на оприлюднені результати роботи комісії Кон­гресу США з роз­слідува­н­ня причин і наслідків голодомору, керівництво КПУ вирішило не замовчувати далі цей злочин. Укр. історики 1988 отримали можливість ви­вчити його та опублікувати результати своїх досліджень. Най­інформативнішим вид. із про­блем голодомору в УРСР у ті роки став збірник документів з архівів ЦК КПРС і ЦК КПУ, під­готовлений колективом Ін­ституту історії партії при ЦК КПУ (гол. упорядник — Р. Пиріг). Ві­ді­брані до друку документи роз­глянуло на спец. засі­дан­ні політбюро ЦК КПУ 1990, того ж року «Політвидав України» опублікував кн. «Голод 1932–1933 років на Україні: очима істориків, мовою документів». Не­вдовзі ви­йшли друком нові істор. джерела і спогади очевидців голодомору (осн. їх частину під­готували Асоціація дослідників голодоморів в Україні й Ін­ститут історії України НАНУ). Окрім голодомору і голоду 1921–23 та 1946–47 історики почали ви­вчати й ін. трагічні події недавнього минулого, правда про які приховувалася або фальсифікувалася. Стало очевидним, що історія СРСР, яку вважали вітчизн., на­справді є історією Росії. Упродовж багатьох десятиліть істор. памʼять укр. громадян була штучно викривлена, а кілька поколінь українців — від­городжені від здобутків дорев. вітчизн. історіо­графії, що ві­діграла важливу роль у створен­ні перед­умов для нац.-визв. боротьби та державотворе­н­ня на поч. 20 ст. На­прикінці 1980-х рр. керівництво КПУ зробило спробу пере­хопити ініціативу в тих поодиноких істориків, які намагалися проникнути в заборонені для істор. науки сфери життя й дати їм належну оцінку. 1989 ви­йшла по­станова ЦК КПУ про формува­н­ня «Про­грами роз­витку історичних досліджень, поліпше­н­ня ви­вче­н­ня і пропаганди історії УРСР на 1991–2000 рр.», де йшлося про створе­н­ня Ко­ординац. комісії, яка повин­на спланувати заходи для подальшого роз­витку істор. дослідж., а також під­готувати пропозиції щодо роз­шире­н­ня можливостей до­ступу до архів. джерел та ви­да­н­ня й пере­ви­да­н­ня (зокрема у ре­принт. ви­гляді) документів і твор. спадщини видат. укр. істориків минулого. По­становою перед­бачено виділити курс історії УРСР у серед. школах та ПТУ в окремий предмет і викладати його паралельно з курсом історії СРСР, збільшити кількість шкіл із по­глибленим ви­вче­н­ням історії та су­спільство­знавства, в провід. університетах організувати під­готовку фахівців з історії України, роз­робити й видати нові під­ручники, хрестоматії, книги для чита­н­ня з вітчизн. історії та історії рідного краю. Про­граму, роз­роблену в Ін­ституті історії АН УРСР, затвердило 1990 політбюро ЦК КПУ. Її на­йобʼємніший роз­діл («Публікація джерел з історії України») нараховував 87 позицій: літописи доби Київ. Русі, козац. літописи, архів Коша Запороз. Січі, Литов. метрика, «Історія Русів», памʼятки укр. філос. думки, описи намісництв і губерній, багатотом. корпус документів «Протоколи зʼ­їздів і конференцій Компартії України» тощо. У роз­ділі «Ви­да­н­ня і пере­ви­да­н­ня памʼяток української історіо­графії» на­звано 47 памʼяток 19–20 ст., серед них — усі осн. праці М. Грушевського, зокрема «Історія України-Руси» в 10-ти т., а також тритомник В. Вин­ниченка «Від­родже­н­ня нації» (на той час пере­бували у спец. сховищах, їх видавали читачам лише за спец. до­зволом). В УРСР почали пере­видавати й праці істориків діаспори, зокрема 1991 у Києві ви­йшли кн. О. Субтельного «Україна: історія» (уперше опубл. 1988 у Торонто), а також «Нарис історії України» А. Жуковського й О. Субтельного, створ. на основі текс­тів з ЕУ (цією книгою започатковано вид. «Україно­знавчої бібліотеки НТШ»). У пере­ви­дан­ні твор. спадщини укр. істориків значну роль ві­діграла Археогр. комісія АН УРСР, що від­новила діяльність 1988. З метою посиле­н­ня звʼязків зі світ. наукою в АН УРСР 1990 від­новлено ін­ституцію іноз. членів. Серед новообраних академіків найбільш пред­ставниц. групу склали фахівці у різних галузях І. н.: Д. Бовуа (історія України, Франція), Й. Гер­рманн (стародавня історія, Німеч­чина), А. Жуковський (історія культури, Франція), А. Кап­пелер (історія України, Австрія), О. Субтельний (історія України, Канада), І.-С. Коропецький (історія екон. думки), Я. Пеленський (історія України), О. Пріцак (сходо­знавство), І. Шевченко (візантиністика; усі — США).

Після під­трима­н­ня громадянами 1991 Акта проголоше­н­ня незалежності України історики роз­горнули широке ви­вче­н­ня архівів ВУЧК–ГПУ–КДБ. На основі архів. документів у областях України почали готувати книги про ре­пресованих (метод. керівництво цією роботою здійснював під­роз­діл регіон. історії Ін­ституту історії України НАНУ на чолі з П. Троньком), від­повід­но до ріше­н­ня КМ — «Книги памʼяті України». На поч. 1990-х рр. у структурі АНУ виникла низка нових установ гуманітар. профілю, які повністю або частково зосередилися на роз­роблен­ні істор. про­блематики, серед них — Ін­ститути україно­знавства, укр. архео­графії та джерело­знавства, сходо­знавства, політ. і етнонац. дослідж., європ. досліджень. Одним із важливих напрямів діяльності укр. істориків, який мав державотворче значе­н­ня, стало написа­н­ня універсал. під­ручника з вітчизн. історії. На поч. 1990-х рр. роль такого під­ручника виконувала кн. О. Субтельного «Україна: історія». На той час рівноцін. вид. в укр. історіо­графії не було, а праці істориків дорад. періоду, в яких укр. істор. про­блематика висвітлена не­упереджено, багато в чому істотно за­старіли. Лише в серед. 1990-х рр. провід­ні вітчизн. історики змогли за­пропонувати нове баче­н­ня істор. процесу. Ін­ститут історії України НАНУ опублікував 1995–96 у Києві 2-томний під­руч. «Історія України: нове баче­н­ня» (відп. ред. — В. Смолій). Згодом на основі роз­ділів цього під­ручника на­друкована 15-томна серія книг «Україна крізь віки». За її створе­н­ня автор. колектив у складі В. Барана, В. Даниленка, М. Котляра, С. Кульчицького, О. Реєнта, О. Русіної, В. Смолія, В. Степанкова, О. Толочка та В. Трощинського від­значений Державною премією України в галузі науки і техніки за 2001. На­прикінці 1990-х рр. академ. ін­ститути під­готували низку праць, що істотно по­глибили зна­н­ня у галузі вітчизн. історії. Так, Ін­ститут археології видав 3-томну «Давню історію України» (Державна премія України в галузі науки і техніки 2002), Ін­ститут політ. і етнонац. дослідж. — 6-томник із про­блем політ. історії України 20 ст. На поч. 21 ст. тимчас. автор. колективи з пред­ставників наук. установ і ВНЗів під­готували низку узагальнюючих наук. праць: «Нариси з історії дипломатії України», «Уряди України у XX ст.» (обидві — 2001), «Політичний терор і тероризм в Україні» (2002), «Голод 1932–1933 рр. в Україні: причини і наслідки» (2003), «Україна і Росія в історичній ретро­спективі» (т. 1–3, 2004), «Організація українських націоналістів і Українська пов­станська армія» (2005), «Історія українського селянства» (т. 1–2, 2006), «Історія українського козацтва» (2006; усі — Київ) та ін. Раніше за кордоном історію України досліджували пере­важно пред­ставники укр. діаспори, нині її ви­вчають також зарубіжні науковці неукр. походже­н­ня, зокрема А. Кап­пелер (автор ґрунтов. праць з про­блем мультиетніч. су­спільств та між­нац. від­носин, формува­н­ня укр. нації і становища українців у Рос. імперії, нац. самосві­домості та нац. рухів у Рос. імперії і СРСР), Д. Бовуа (один із найві­доміших у Франції фахівців з історії Польщі та польс.-укр. від­носин, автор моно­графій «Шляхтич, кріпак і ревізор: польська шляхта між царизмом та українськими масами (1831–1863)» і «Битва за землю в Україні 1863–1914: поляки в соціоетнічних конфліктах»), Е.-Л. Вільсон (англ. історик і політолог, здобув ступ. д-ра н. за дослідж. «Сучасний український націоналізм: націоналістичні політичні партії в Україні», його кн. «Україна: нація, якої не чекали» двічі пере­ви­дано у Великій Британії та пере­кладено польс. мовою), А. Ґраціозі, Ґ. Зімон, Т. Таїрова-Яковлєва.

С. В. Кульчицький

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2011
Том ЕСУ:
11
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Наука і вчення
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
12784
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
1 657
цьогоріч:
445
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 1 138
  • середня позиція у результатах пошуку: 11
  • переходи на сторінку: 7
  • частка переходів (для позиції 11): 41% ★★☆☆☆
Бібліографічний опис:

Історична наука / С. П. Стельмах, О. П. Реєнт, С. В. Кульчицький // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-12784.

Istorychna nauka / S. P. Stelmakh, O. P. Reient, S. V. Kulchytskyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2011. – Available at: https://esu.com.ua/article-12784.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору