Лірика
ЛІ́РИКА (від грец. lυρικός — лірний, лірик) — один із трьох родів (поряд з епосом і драмою) художньої літератури, в якому через естетичні та етичні душевно-духовні переживання осмислюється сутність буття, створюється новий образ дійсності. Важливе значення в Л. надається єдності форми і змісту, мелодійності фрази, виражальним художнім засобам (тропам), які творять довірливо-емоційну, сповідально-інтимну атмосферу — ліризм. Терміном «лірика» найчастіше позначають вірш або збірку (добірку) віршованих творів, переважно невеликих за обсягом (5–7 строф), але ємних за полісемантичним звучанням, окреслених формою у ліричних жанрах, що можуть стати піснею: балада, гімн, дума, елегія, етюд, ідилія, романс, сонет, духовні вірші, епістола, газель тощо.
За характером змісту Л. поділяють на громадянську, пейзажну, інтимну (любовну, про кохання), філософську, революційну, духовну (релігійну) та ін. Ліризм (задушевність, меланхолійність, мелодійність) вважають однією з генетичних ознак української ментальності, що позначається на всій національній культурі: як фольклорній, так і авторській, з її прагненням до «аристократизму духу», осягнення найвищих ідеалів гармонії, істини, перейнятих конкретним і глобальним духом часу та панівними в культурно-інформаційному просторі певного етнічного середовища стильовими ознаками, естетичними модами. Оскільки психофізіологічні переживання і думки, виражені у Л., не завжди ототожнюють із внутрішнім станом, світоглядом автора ліричного твору, який інколи невідомий чи колективний, існує умовне літературознавче поняття «другого ліричного Я» — ліричного героя, художнього душевного двійника автора, на підставі чого складається обʼємне, обʼєктивне уявлення про життєтворчість та текстотворчість, творчий чин автора-лірика, який концентрує в собі естетичний досвід свого покоління, нації, людства.
Л. інколи трактують як синонім терміна «поезія», хоча ліризм як стильова ознака (емоційність, пафосність, кордоцентричність, схвильованість) естетичного сприйняття і відображення дійсності, притаманний і прозовим творам М. Коцюбинського, І. Нечуя-Левицького, В. Стефаника, О. Довженка, Ю. Яновського та ін., драматургії Лесі Українки («Лісова пісня»), елементно присутній у нарисах, есеях, щоденниках, мемуарах тощо, спричинюючи появу синкретичних жанрів. Це поетична проза, ліро-епос, що виник у добу романтизму (серед характерних представників — Дж. Байрон, О. Пушкін, А. Міцкевич, Т. Шевченко) і в якому органічно поєднані зображально-виражальні засоби Л. та епосу, внаслідок чого виникли та еволюціонували нові творчі змістоформи (поема, вірш у прозі, байка, роман у віршах та ін.), в яких виразно помітні ознаки сюжетної Л., розповідні ритми, ліричний герой (поеми «Червона зима» і «Мазепа» В. Сосюри, «Галілей» Є. Плужника, твори Є. Маланюка, поеми М. Рильського, І. Драча, Д. Павличка та ін.).
У контексті поняття «лірика» існують терміни: «ліричний адресат» (людина чи група людей, яким твір адресовано), «ліричний відступ» (висловлювання автором міркувань із приводу композиції, сюжетних ліній твору, вчинків героїв, історичних подій, певних суспільно-політичних явищ, асоційованих зі змістом твору), «ліричний портрет» (жанр, в якому автор показує зовнішні характерні риси головного ліричного героя чи ін. типажів твору), «ліричний субʼєкт» (синонім ліричного героя, уявна особа ліричного твору, через яку автор виражає свої думки, враження, конструюючи нову, альтернативну поетичну реальність).
До найдавніших зразків Л. належать лірико-драматична поема «Пісня над піснями» (прибл. серед. 5 ст. до н. е.), авторство якої приписують царю давньої держави Ізраїль Соломону, «Давидові псалми» (прибл. 1000 р. до н. е.), які стали основою християнської (старозаповітної біблійної) поезії і перекладені багатьма мовами світу. Активно розвивалася Л. в античний, середньовічний періоди загальносвітової історії, період Відродження (16–18 ст.), 19 ст. і до нашого часу. В давньогрецький період Л. також співали під акомпанемент флейти або струнної гітари. Грецька Л. розвинулася з народної пісні та досягла жанрового розмаїття, створивши оду, елегію, буколічну поему, любовну пісню тощо. Тут існувало кілька ліричних шкіл: лесбійська (еолійська) школа, представниками якої був поет Алкей — автор хорових політичних пісень, гімнів богам, пісень, присвячених вину і коханню, та відома Сафо; дорійська школа хороводної пісні, повʼязаної з богослужбовими обрядами, представниками якої були творець хорової політичної пісні поет Алкман, перший автор буколічної пастушої пісні поет Стесіхор; іонійська школа, репрезентант якої еротичний лірик Анакреон досяг найвищої досконалості у 6 ст. до н. е. Інші поети (напр., Піндар поєднував вплив дорійської та еолійської шкіл) у своїх піснях (епінікіях) прославляли переможців спортивних змагань священних ігор, творили гімни богам, дифірамби, танцювальні (танкові), мімічні пісні, застільні і хвалебні оди, дівочі хороводні пісні тощо. В останній, олександрійський період грецької літератури найвизначнішим ліриком був Каллімах (3 ст. до н. е.). Виразником відродження у Сицилії у 3 ст. пастушої поезії, автором ліро-епічних пʼєс став Феокріт.
Латинська лірична поезія також має фольклорне походження, наслідувала грецькі зразки і належала загалом до релігійної Л., досягши найвищого розвитку в творчості поетів 1 ст. до н. е. Овідія (жанр любовної елегії, яскраво виражений в його «Amores»), Тібулла (творця латинської еротичної елегії), Катулла, Горація, який у своїх етюдах наслідував Архілоха, Проперція (автор міфологічних елегій), Верґілія, чиї «Буколіки» складаються з коротких віршів, які в Римі називали еклогами. Ліричний характер має і відома поема Лукреція «De rerum natura» («Природа речей», 1645). Середньовічна Л. глибоко повʼязана з християнством, основним ліричним жанром якого були гімни, секвенції (особлива віршована форма, що належала до народної латини), які співали під час богослужінь. Подібні твори складали й англосакси, поширюючи також переклади псалмів латинською та староанглійською мовами.
У 9 ст. починається відродження світської Л.: епіграми, балади, ранкові пісні, обрядові весняні пісні, пастуші пісні, «лірико-епічні пісні за прядкою», жіночі танкові пісні тощо. Особливого характеру в цей час набула французька лірична поезія в Провансі як наслідок появи тут при дворах феодалів професійних співців — трубадурів, які оспівували доблесті своїх багатих покровителів, жіночу красу, творили політичні пісні, пісні про хрестові походи тощо. Тут розвинулися такі напівнародні жанри, як романс і пастораль. Модна у той час поезія трубадурів витіснила народну німецьку Л. наприкінці 12 ст., а Л. мінезингерів (німецьких лицарських поетів-співаків 12–15 ст.), що мала спільні риси з арабською Л. (збірки пісень «Хамасу», «Кітаб аль-Агхані», творчість поета-лірика Аль-Мутанаббі) із середовища лицарів перейшла в міщанське середовище, отримавши назву мейстерзанґ. Найвизначніший перський містичний лірик і священик 14 ст. Хафіз оспівував кохання і вино. У добу Відродження європейська Л. розвивалася в Італії в 14 ст., її творили італійські трубадури, поети сицилійської школи, які виробили ліричні форми: канцону і сонет, одночасно з якими в середній Італії існувала духовна Л. laude, представники філософської ліричної школи флорентійських поетів, які платонічному коханню надавали високого морально-алегоричного сенсу (канцони і сонети Данте, Ф. Петрарки). Водночас тут існували і більш народні форми ліричної поезії. Міжнародного розголосу набула у Франції 14 ст. лірика труверів, поезія мандрівних європейських кліриків та студентів — вагантів, набули поширення балади, як сонети у цей час в Італії. Світової слави досяг французький поет 15 ст. Франсуа Війон.
У 16–18 ст. європейська Л. увійшла в нову фазу розвитку, наповнивши середньовічну форму (сонетизм) духом ідей гуманізму і Реформації, характерним прикладом чого стала творчість Марґарити Наваррської, французькі балади, релігійна німецька Л., оновлена М. Лютером форма народної пісні, творчість П. Бембо в Італії, англійська обрядова та побутова пісенна Л. та ліро-епос про Робін Ґуда. Тоді ж зроблено спроби воскрешати, оновлювати зразки античної Л.: оди, епіграми, елегії, анакреонтична Л., сатира, т. зв. псевдокласичні напрями, зокрема в Росії: оди В. Тредіаковського, М. Ломоносова, оди та сатири Г. Державіна, народна Л. у комедіях цариці Катерини ІІ. У 19 ст. суттєвий поштовх розвитку Л. дав романтизм з його філософією ідеалізму, національного та особистісного бунтарства, як-от у творчості німецьких романтиків Ф. Шіллера, Й.-В. Ґете, Ґ. Бюрґера, англійських поетів-ліриків В. Вордсворта, С. Кольриджа, Дж. Кітса, Р. Сауті, Дж. Байрона, П. Шеллі, А. Теннісона, французів В. Гюґо, А. де Віньї, А. де Ламартіна, А. де Мюссе, «парнасців», Ш. Бодлера, італійців Дж. Леопарді, У. Фосколо, В. Монті, російських поетів 1-ї пол. 19 ст. В. Жуковського, К. Рилєєва, К. Батюшкова, О. Пушкіна, М. Лермонтова, Є. Баратинського, Ф. Тютчева, А. Фета, С. Надсона та ін., поляка А. Міцкевича, які удосконалювали старі й розробляли нові поетичні форми та формозмісти, переймаючись соціально-політичними ідеями. Одну з найдавніших світових поетичних традицій тримає та розвиває відома протягом трьох тисячоліть Л. Китаю та Японії, яка має особливі жанри (танка, хайку), а в 20 ст. перейняла і трансформувала західні форми Л.
Становлення і розвиток української Л. тісно повʼязані зі світовими тенденціями існування цього літературного роду. Зокрема, елементарними першопочатками української Л. від 9 ст. можна вважати народні календарно-обрядові пісні, духовні проповіді, повчання, героїчні та дидактичні твори з ліричним духом. Від 15 ст. в Україні та інших словʼянських країнах зʼявилися народні співці й музиканти — лірники, які супроводжували свій спів, у репертуарі якого були церковно-моралізаторські канти, псалми, сатиричні пісні, жартівливі пісні, історичні пісні, думи, грою на музичному інструменті лірі. Серед відомих лірників — А. Гребень, Н. Колесник, В. Нечепа, A. Скоба, І. Скубій, М. Хай. Лірників часто переслідувала і репресовувала влада. Першим відомим ліричним українським твором вважають пісню «Стефан-воєвода» («Дунаю, Дунаю, чему смутен течеш?»), записану не пізніше 1571.
До 18 ст. українська Л. існувала у фольклорних (переважно нар. пісня) та писемно-книжкових традиціях, у їх поєднанні у творах М. Смотрицького, Ф. Прокоповича, К. Саковича, І. Величковського, Ф. Кастевича, К. Зіновієва, С. Климовського, легендарні складачки пісень, які стали народними, Марусі Чурай. Духовна Л. цих століть увійшла до зб. «Богогласник» (1790). Характерним прикладом морал.-філос. Л. стала зб. «Сад божественных пѣсней» (1757–85) Г. Сковороди. Автори ліричних творів нової української літератури — І. Котляревський, Л. Боровиковський, П. Гулак-Артемовський, хоча до 1830-х pp. в українській поезії основне місце займали балади, епічні поеми, байки, а ранній та пізній романтизм представлені Л. М. Шашкевича, В. Забіли, М. Костомарова, А. Метлинського, Ю. Федьковича, М. Петренка, П. Куліша, Я. Щоголіва, С. Воробкевича та ін. попередників і сучасників Т. Шевченка, чия Л. вважається перелом. етапом в українській літературі та вплинула на магістральні шляхи її розвитку. У 1860–80-х pp. яскравими репрезентантами пейзаж. і побут. Л. були Л. Глібов, І. Манжура, О. Кониський, М. Старицький. Не поступалася тогочасним зразкам і суспільно-політична та інтимна модерна Л. І. Франка та Лесі Українки, які одночасно були перекладачами світ. поезії українською мовою, народницька лірика П. Грабовського, пейзажна, філософська лірика Б. Лепкого, М. Чернявського, А. Кримського, В. Щурата, М. Філянського, М. Рудницького, Л. із декадентськими мотивами, елементами символізму П. Карманського, мотиви кохання в ліриці В. Пачовського, О. Маковея, модерні ліричні змістоформи Г. Чупринки, М. Вороного, громад.-інтимні лірично-драматичні, з національним духом вірші материкових і діаспорних українських поетів: Олександра Олеся, Є. Маланюка, Б. Кравціва, С. Черкасенка, В. Блакитного, В. Чумака, В. Поліщука, Є. Плужника, раннього П. Тичини, М. Семенка, Б.-І. Антонича, ідеологічно радянізов. рев. символістів, висококлас. ліриків — В. Сосюри, М. Рильського, Л. Первомайського, М. Бажана, В. Свідзинського, В. Мисика, Т. Осьмачки, Н. Лівицької-Холодної, О. Теліги. Тема 2-ї світ. та «холод.» воєн звучить у Л. А. Малишка, П. Воронька, І. Муратова. Багато їхніх віршів стали нар. піснями, їхню поет. естафету підхопили формально подібні (культивування, як правило, строфіч. римов. вірша), але тематично і духовно інші, вільніші, сповнені протесту проти тоталітаризму Д. Павличко, В. Симоненко, В. Стус, І. Світличний, М. Руденко, Б. Олійник, ліро-епік Л. Костенко, більше схильні до експериментатор. пошуків у царині форми І. Драч, М. Вінграновський, діаспорні укр. поети (Е. Андієвська, Б. Бойчук та ін.), у чиїй творчості, як і у Л. В. Іллі, поетів «київ. школи», серед яких — М. Воробйов, В. Голобородько, В. Кордун, їхніх наступників зʼявляються нові формозмістові характеристики: білий вірш, верлібр, естетична гра, етична свобода із введенням низової і ненормативної лексики, іронія, медитативність тощо. Із прийняттям незалежності України ці тенденції поширилися і поглибилися, відбулося розшарування адептів різних поетичних шкіл, напрямів із тяжінням до постмодерну (О. Ірванець, В. Неборак) з одного боку і неонародництва, неоромантизму (П. Вольвач, М. Кіяновська, І. Павлюк, М. Савка, Р. Скиба) з іншого. Л. суттєво розширила своє місце на естраді як виконувана пісня чи презентований самими поетами вірш, іноді у формі гри — слему. У культурно-інформаційному просторі залишаються нар. пісня та співана поезія, стаючи художнім елементом нових креативних компʼютерних технологій, кліпів тощо.