Критика літературна
КРИ́ТИКА ЛІТЕРАТУ́РНА — галузь літературознавства; не оцінювання, а судження, міркування про твір сучасного літературного процесу. К. л. передбачає теор. погляд на твір (текст) як об’єкт інтерпретації, звернення до глибин. основ семіотики і культурології; наук. аналіз структури твору як худож. явища, його зв’язків із дійсністю та тлумачення її естет. перетворень. Перші крит. судження про творчість з’явилися одночасно зі становленням літ-ри як профес. діяльності. Найдавнішими зразками європ. К. л. є спроби тлумачення текстів давньогрец. епосу (Гомер; 8–7 ст. до н. е.) та перших поетів і драматургів античності (Аристофан, Еврипід, Есхіл, Сапфо, Софокл; 7–3 ст. до н. е.). Аристарх, Аристотель, Демокрит, Платон та ін. філософи античності були водночас і першими критиками худож. творів. У перші століття н. е. практикували крит. тлумачення текстів Біблії, їхніх перекл. зі староєвр. на грец. мову (Ориген). Наприкінці 1 тис. візант. церк. і літ. діяч Фотій запропонував чи не перший у нові часи взірець світської критики книг богослов., істор. та суто худож. змісту. Крит. критерій антич. доби базувався на міркуванні Аристотеля, що письменник може зображувати людей або такими, як ми, або кращими чи гіршими за нас. Мали значення і міркування Демокрита про ритм. особливості Гомерових поем, а також акцент Аристарха на тому, що для крит. розгляду творчості слід користуватися лише ідентич. текстом, без втручання переписувачів. У Фотія, який прокоментував 285 книг відомих йому авторів, переважав морал.-етич. критерій у погляді на зміст творів; він звертав увагу на мовні особливості критик. текстів, на структуру, композицію й ін. формал. чинники творчості, володіння якими для письменника мають бути обов’язковими.
В Україні-Русі перші вияви крит. міркувань про писані тексти з’явилися в «Ізборниках Святослава» (1073, 1076), в яких наведено «список книг істинних і ложних», а також уміщено інформацію про художні тропи — метафору, епітет, гіперболу й ін. У «Слові о полку Ігоревім» невідомий автор міркував про «піднесений» (як у Бояна) або «спокійний» («старими словами… по билицях часу нашого») способи творчості. У середньовіччі панів. була бібліогр. «критика без критики» (переліки книг та авторів), яку змінила в епоху європ. Ренесансу справжня К. л. В опубл. у 16–18 ст. автор. «Поетиках» запропоновано способи крит. розглядів текстів антич. літ-ри, які екстраполювали і на твори Нового часу, твори ренесанс., барок. і класицистич. письменників. Серед авторів таких «Поетик» (француз Ж. Скаліґер, італієць О. Донаті та ін.) помітне місце посіли й українці Ф. Прокопович, М. Довгалевський, які разом з ін. проф. Києво-Могилян. академії створили бл. 20-ти «Поетик» лат. мовою, сформували неокласичну школу критики, регламентованість якої (аж до «вимог» творити у дусі трьох єдностей: місця, дії, часу) призвела до уявлень про творчість як тех. вміння, дотримання письменниками визнач. правил. Питання філософії творчості, ролі у ній худож. фантазії чи нац. специфіки з’явилися у крит. міркуваннях авторів «Поетик» на остан. етапі класицизму, коли сформувалося поняття «історія літ-ри». На розвиток літ.- крит. суджень вплинули ідеї європ. філософів Ф. Бекона, Дж. Віко, Р. Декарта; почалося формування нових, романт. уявлень про літературу і мистецтво. Тут особл. роль належала англійцю А. Поппу (дослідж. «Trying to criticist» — «Спроба критики», 1711), франц. теоретику творчості Ж. Дюбо («Réflexions critiques sur la poésie la peinture» — «Критичні роздуми про поезію і мистецтво», 1719) та нім. філософам і естетикам А. Баумґартену, Ґ. Геґелю, Й. Гердеру, І. Канту, Ґ. Лессінґу. У своїх працях вони рішуче відкидали класицист. нормативність у творчості, закладаючи філос. основи естетики романтизму як нового типу худож. мислення з його історизмом, увагою до фольклору і нац. зумовленістю акту письменниц. творчості. Пізніші «чисті» романтики у тлумаченні літ. текстів (В. фон Гумбольдт, Й. Ґете, брати Ґрімм і Шлеґелі, А.-Л. Сталь, Ш. Сент-Бев, Л. Тік, Ф. Шіллер та ін.) обґрунтували різні методол. підходи до аналізу літ. явищ. Гол. із них (міфол., порівнял.-істор., біогр., психол., культурно-істор. тощо) стали загальноприйнятими у крит. судженнях про творчість і заклали фундамент істор. школи європ. літературознавства. Окреме місце у ньому посіла ідеол. (соціол.) критика; найвиразніших її представників у рос. літературознавстві за рад. часів названо рев.-демократ. (В. Бєлінський, М. Добролюбов та ін.).
Укр. К. л. в епоху романтизму представлена кількома оглядами творів нової літ-ри, яку започаткував І. Котляревський, скориставшись можливостями худож. критики. У його поемі «Енеида на малороссійкій язык перелиціованная» (С.-Петербург, 1798) потрапили у пекло «писарчуки поганих вірш»; а у драмі «Наталка Полтавка» один із героїв міркує про те, що у п’єсі О. Шаховського «Казак-стихотворец» «великая неправда виставлена перед очі публічності… москаль узявся по-нашому про нас писати, не убачивши зроду краю і не знавши обичаїв і повір’я нашого». Елементи критики містили на поч. 19 ст. харків. «Украинский вестник» (1816–19) та «Украинский журнал» (1824–25). Автори крит. заміток у них висловлювали віру в дієвість критики, яка навчає судженню про твір, підсилює відчуття прекрасного, удосконалює в людині її худож. смак. 1834 О. Бодянський (під псевд. І. Мастак) опублікував у ж. «Телескоп» (Москва) крит. огляд нової укр. літ-ри, в якому подав стислі відомості про авторів (П. Гулак-Артемовський, Г. Квітка-Основ’яненко, І. Котляревський та ін.), вказав час написання їхніх творів і стисло охарактеризував зміст. особливості. І. Вагилевич, Я. Головацький і М. Шашкевич у зб. «Русалка Днѣстровая» (Будапешт, 1837) вмістили кілька крит. публікацій про нар. пісні й обряди, виражал. можливості укр. (руської) мови, про запис. у зх. обл. України «старини» (билини) тощо. Ґрунтовніший огляд нової укр. літ-ри запропонував М. Костомаров («Обзор сочинений, писанных на малорусском языке» // «Молодик», Харків, 1843, ч. 3), де вперше розглянув і «Кобзарь» (С.-Петербург, 1840) Т. Шевченка. Готуючи нове видання цієї збірки 1847, Т. Шевченко мав намір вмістити у ньому і передмову, в якій наголошував на вимозі до письменників писати так, як підказує їхня історія й гідність, а крім того, — слід писати не рос., а своєю, нар. мовою: «У їх народ і слово, і у нас народ і слово. А чиє краще, нехай скажуть люди». Перше теор. обґрунтування крит. діяльності в Україні здійснив П. Куліш у ст. «Характер и задачи украинской критики» («Основа», 1861, № 2), де висвітлив осн. риси К. л. як їх розуміли критики епохи романтизму: література має відтворювати життя у його істинності, критика — суворо вивіряти кожен твір естет. почуттями і вихов. у дусі своєї народності розумом. «Якщо ми відійдемо від цього завдання, якщо зігноруємо в своїй критиці основні положення естетики, — ми станемо обманщиками власного народу і самозваними його діячами», — писав П. Куліш. Під таким кутом зору він, а також М. Добролюбов, М. Драгоманов (див. Драгоманови), П. Житецький, М. Костомаров, Д. Писарев та ін. критики розглядали літ. спадщину часів романтизму і раннього реалізму. Серед них — перша проз. кн. «Народні оповідання» Марка Вовчка (С.-Петербург, 1857), нові твори І. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, А. Свидницького й ін.
У розвитку європ. крит. думки 2-ї пол. 19 ст. суттєву роль відіграла концепція франц. теоретика творчості І. Тена. Її суть — у прагненні з’ясувати «причини» народження худож. твору. На думку І. Тена, твір зумовлено середовищем (природні та сусп. умови, в яких формується письменник), національністю і психологією автора. Незважаючи на вразливі місця такої теорії (опоненти її доводили, що залежність від сусп. умов — річ у письменників дуже умовна, а «чистих» національностей практично не існує), критики орієнтувалися на неї аж до межі 19–20 ст. К. л. у цей час дедалі більше професіоналізувалася; журнали і газети формували осн. жанри критики (стаття, крит. огляд творів певного жанру, рецензія, діалог, інтерв’ю з письменником, відгук-замітка тощо), певна частина літераторів спеціалізувалася на крит. діяльності (І. Білик, В. Горленко, В. Доманицький, М. Драгоманов, П. Житецький, М. Комаров, М. Сумцов, О. Терлецький, Г. Цеглинський та ін.). В окремих випадках вони поєднували її з наук. літературознавством — бібліографією, історією і теорією літ-ри; у результаті з’явилися перші історії чи нариси історії укр. літ-ри — М. Петрова («Очерки истории украинской литературы ХІХ столетия», К., 1884), О. Огоновського («Історія літератури руської», Л., 1887–93), І. Франка («Нарис історії українсько-руської літератури…», Л., 1910), С. Єфремова («Історія українського письменства», К., 1911). На «Очерки…» М. Петрова опубл. крит. рец. «Отзыв о сочинении г. Петрова…» М. Дашкевича (С.-Петербург, 1888), якою узагальнено досягнення укр. літературознавства, базов. на теорії крит. (у дусі культурно-істор. напряму істор. школи) розуміння літ-ри, запропон. І. Теном. Пізніше І. Франко у ст. «Слово про критику» («Житє і слово», Л., 1896, т. 5) конкретизував завдання К. л.: перекладаючи «мову чуття… на мову розуму», вона іде за розвитком худож. літ-ри. «Хотячи чи не хотячи, вона мусить бути не догматичною, а аналітичною, не дедуктивною, а індуктивною. Супроти літературного твору критик не суддя, не Зевес-громовержець, а тямущий справоздавець». Наголосив І. Франко й на тому, що «кожний час, кожна суспільність має свої осібні естетичні міри для творів літературних», однак проблема естет. тлумачення худож. текстів стала більш актуальною на новішому етапі розвитку літ-ри і критики — у період формування філол. школи літературознавства. У певному розумінні вона виростала з психол. (і пізнішого «фройдів.» психоаналітизму) напряму в істор. школі («Мысль и язык» О. Потебні, Х., 1862; «Із секретів поетичної творчості» І. Франка, Л., 1898; «Н. В. Гоголь. Опыт психологического диагноза…» Д. Овсянико-Куликовського, С.-Петербург., 1907), враховувала також досягнення порівнял. методу у літературознавстві (М. Дашкевич, М. Драгоманов, О. Котляревський та ін.), але суто крит. думку про літературу спрямовувала у цілком нове річище: аналізуючи худож. твір, слід виходити з тлумачення не його змісту (що зображено?), а форми (як зображено?). Це було особливо актуальним у зв’язку з очевид. вичерпаністю можливостей істор. школи літературознавства на її останньому, народн. етапі розвитку (Б. Грінченко, С. Єфремов, І. Нечуй-Левицький, О. Кониський та ін.). Виконавши значну роботу з дослідж. зміст. мотивів укр. класики (монографії О. Кониського «Тарас Шевченко-Грушівський…», Л., 1898–1902; В. Доманицького «Критичний розслід над текстом “Кобзаря”», 1907; С. Єфремова «Шевченко», 1914; статті С. Петлюри «Критика чи деморалізація», 1908 та «І. Франко — поет національної чести», 1913; усі — Київ), вона поступалася місцем філол. школі, яка формувалася на базі модерніст. поглядів на мистецтво. Ранній модернізм із його багатьма символіст. стилями (власне символізм М. Вороного, І. Франка й Олександра Олеся; неоромантизм О. Кобилянської та Лесі Українки; експресіонізм В. Стефаника і всієї «покут. трійці»; імпресіонізм М. Коцюбинського та ін.) «вимагав» від критиків з’ясування естет. (із позицій краси) природи творчості, шукання у поезії, прозі, драматургії не так рац. (текстових), як іррац. (надтекстових) домінант письменниц. мислення. У європ. літ-рах таку концепцію розуміння творчості впроваджували критики літ. об’єдн. «Молода Німеччина», «Молода Австрія», «Молодий Відень», франц. «Парнас», «Молода Польща» тощо. В Україні львів. «громадка молодих людей» (І. Франко) створила об’єдн. «Молода муза», маніфест якої написав О. Луцький (1907). Крит. пафос маніфесту — відмовитися від принципу, за яким кожну думку в літ. творі можна «сконтролювати метром»; девізом молодого тону у творчості має стати краса, а також «воля і свобода в змісті і формі», що дасть змогу приєднатися до шукань в європ. літ-рах, пов’яз. із «новою філософією» Ф. Ніцше й ін. теоретиків творчості. Художню реалізацію її молодомузівці бачили у прозі О. Кобилянської, якій і присвятили альманах «За красою» (1905). У Сх. Україні рівнятися на творчі пошуки в європ. літ-рах закликав М. Вороний. На його думку, слід відкинути заспів. у літературі тенденції та вимуш. моралі виключно на користь краси й естетики. Ранній модернізм О. Кобилянської, Лесі Українки, В. Стефаника та ін. І. Франко привітав у ст. «З останніх десятиліть…» («ЛНВ», 1901, т. 15, кн. 7), «Старе й нове…» (там само, 1904, т. 25, кн. 2) тощо, але уявлення молодомузівців про творчість та їхню метафіз. і міст. поезію («Привезено зілля з трьох гір на весілля», Л., 1907) не сприймав, оскільки вона веде у кут, в якому, за його словами, можна хіба що повіситись. С. Єфремов побачив у худож. шуканнях молодих письменників (О. Кобилянська, Н. Кобринська, Г. Хоткевич та ін.) схиляння перед зх. символізмом і декадентством (ст. «В поисках новой красоты» // «Киевская старина», 1902, № 10; «На мертвой точке» // там само, 1904, № 5). В обох випадках виявлялася не лише типова реакція «батьків» на модерні шукання «дітей», але й застереження, що модерністю не слід прикривати слабкі, технічно невправні літ. візії.
Тим часом у Києві 1909–14 видавали ж. «Українська хата», який (у крит. статтях М. Євшана, М. Сріблянського (див. М. Шаповал), А. Товкачевського) розвивав ідеї молодомузівців, погляди на творчість як синтез краси, захищаючи право мистецтва на можливу ізоляцію його від сусп. проблем (як писав В. Пачовський, «то є штука — я не пхаю тут ідей»). Побратим В. Пачовського по «Молодій музі» Б. Лепкий узявся переглянути всю укр. літературу з позицій мист. краси (його незаверш. «Начерк історії української літератури», 1909, 1911), а «хатяни» (зокрема М. Євшан) запропонували новий канон літ. історії, початки якого співвідносили з творчістю О. Кобилянської, Лесі Українки й ін. З їхніх попередників (зокрема й Т. Шевченка та І. Франка) слід, на їхню думку, «зняти» ідеол. культ і лише після суто естет. аналізу їхньої творчості знайти їм справжнє місце у літ-рі. У таких і подіб. міркуваннях було чимало крит. суперечностей і перекосів.
Критик є своєрід. посередником між письменником і читачем; звідси — пропозиція Р. Барта вважати К. л. проміж. ланкою між наукою (історія й теорія літ-ри) і читанням (процес освоєння, сприйняття) худож. тексту. Крит. судження важливі також для письменника (без них, писав М. Коцюбинський, не відаєш, «що даєш: зерно чи полову») і для суспільства; функції крит. суджень — впливати на розвиток письменниц. таланту та літ. процесу загалом і, водночас, формувати мист. смаки, а почасти й ідейні переконання людини та люд. цивілізації. Робота критика, що поєднує душевні та рац. первні мислення, форми переведення худож. візій у логічні формули, завжди настроєна на полеміч. діалог із творцем літ. текстів і з уявним читачем; полеміч. об’єктом критики може бути також крит. діяльність ін. критиків; вони існують у реальності або виникають у свідомості критика-полеміста як уявні опоненти. Зорієнт. переважно на твори сучас. письменників, К. л. може також звертатися до текстів, напис. у минулому; так трапляється тоді, коли давній твір у нові часи став актуал. з естет. погляду чи за відтвор. у ньому ідеями, проблемами. Це стосується також творів, вилуч. із літ. процесу (як у часи рад. вульгаризацій), а потім повернених. Завдання критиків — «вписати» такі твори у літ. контекст минулого і сучас. худож. процесів. Інколи з крит. судженнями виступають самі письменники або читачі; їхні крит. виступи — літ. публіцистика. На відміну від суджень критика-професіонала, така публіцистика більш суб’єктивна, може бути сповн. емоцій і пристрастей, не претендуючи на заг. прийнятність. Відомі випадки підкреслено тенденц. К. л., коли автори виконують т. зв. соц. замовлення, ігнорують естет. критерії, «вихваляють» (як у часи нав’яз. літературі «методу» соцреалізму) відверто слабку (але «ідейно витриману») літ. продукцію і «шельмують» твори, що не підходять під цей «метод». У таких випадках крит. судження про твір зміщували у бік автора, якому «приписували» думки літ. персонажів, чіпляли ярлик «безталання» чи «ворога народу». Подібне практикували у середовищі т. зв. рев.-демократ. критиків (у Росії — В. Бєлінський, Д. Писарев та ін.). Найбільшого поширення набуло у часи ефемер. будівництва соціалізму і комунізму, коли за тенденційно критик. твори їхніх авторів кидали за тюремні ґрати чи засуджували до «вищої міри соціального захисту» — розстрілу. Нагнітання таких агресій у критиці часом захоплює у свій фарватер і суто письменниц. діяльність: «…Будем, будем бить!» (П. Тичина), «…Застрелити ворога в лоб» (М. Бажан) тощо.
Дехто з критиків, як писав М. Сріблянський, ніби «зірвався… з налигача і вдарився в ексцеси», а інші, за словами М. Євшана, «навчилися гулюлюкати» на своїх класиків, «народні мотиви “пахнуть перелазом” для їх делікатного нюху» тощо. Відчувалося, що у крит. міркуваннях про літературу переважала індивідуаліст. смаківщина, їм бракувало неупередж. аналітизму й академізму. Цю прогалину взявся ліквідувати філол. семінар проф. В. Перетца (Університет св. Володимира у Києві, 1904–14), з якого вийшли знак. крит. сили укр. літературознавства 1-ї третини 20 ст. (О. Бурґгардт, М. Драй-Хмара, М. Зеров, С. Маслов, І. Огієнко, П. Филипович, Д. Чижевський та ін.). Вони внесли у літ.-крит. ауру дух науковості та розуміння літ-ри як суто естет. форми перетворення дійсності. «Поет стає ученим… Поезія перетворилася в науку» (В. Петров). Крит. діяльність М. Зерова привела його (ввібравши частково традицію крит. аналізу текстів М. Петрова у його «Очерках истории украинской литературы ХІХ столетия») до стильового (з позицій форми) перепрочитання всієї літ-ри 19 ст. («Нове українське письменство», К., 1924); П. Филипович критично переосмислив худож. потенціал новіт. її періоду («З новітнього українського письменства», К., 1929), О. Бурґгардт і М. Драй-Хмара, вдаючись до порівнял. (компаративіст.) методології, осмислювали укр. літературу у заг.-європ. контексті. К. л. вступала (разом із символізмом П. Тичини, неокласицизмом М. Зерова і М. Рильського, неореалізмом і експресіонізмом В. Підмогильного та Г. Косинки, неоромантизмом М. Хвильового і Ю. Яновського, авангардизмом М. Семенка й О. Слісаренка, необарок. творчістю М. Куліша й Остапа Вишні) у період високого (фундам.) модернізму. До нього наближався у 1920-х рр. і старший серед критиків С. Єфремов. Будучи прихильником істор. школи, яка, на його думку, враховує у крит. міркуваннях про твір і «що», і «як», він схвально (хоч і з крит. зауваженнями) відгукнувся про книгу М. Зерова «Нове українське письменство», а в остан. розділі 4-го вид. своєї «Історії українського письменства» (К.; Ляйпциґ, 1924) запропонував найточніше крит. прочитання перших збірок поезії та прози П. Тичини («поет, мабуть, світового масштабу»), М. Рильського («виробився вже на справжнього майстра з власним літературним обличчям»), В. Підмогильного («глибокий, людяний талант»), Г. Косинки («боротьба знайшла в Косинці вдумливого спостережника»), М. Хвильового («цікава постать… ще не вироблена… але сильна») та ін. Але такі здорові паростки наук. критики згодом послаблювалися під тиском демагогії т. зв. марксист.-ленін. літературознавства. Після більшов. перевороту 1917 у Петрограді (нині С.-Петербург) і завоювання України Росією (1920–21) воно намагається «прилаштувати» класичну і сучасну літ-ри до утопіч. ідей побудови нафантаз. більшов. марксизмом комуніст. суспільства. Протистояння наук. й ідеол.-комуніст. критики спричинило тривалу «літ. дискусію» 1925–28, в якій узяли участь і «чисті» критики, й самі письменники, а на остан. її етапі — ще й політики. Гол. крит. думку у цій дискусії зведено до боротьби з рудиментами ідеол., народн. (просвітян.) завдань літ-ри, утвердження погляду, що її стил. орієнтацію потрібно спрямовувати не на Схід (Й. Сталін у листі до Л. Кагановича цю думку сформулював як «Геть від Москви!», 1926), а на Захід (статті М. Хвильового «Психологічна Європа», «Московські задрипанки»; М. Зерова «Європа–Просвіта–Освіта–Лікнеп» тощо). К. л. у цьому процесі відведено місце координатора худож. сил, протистояння наук. інтерпретації літ. текстів (статті О. Білецького «Про прозу взагалі і нашу прозу 1925 року» // «Червоний шлях», 1926, № 2; М. Зерова «Літературний шлях Максима Рильського» // «Від Куліша до Винниченка», К., 1926; хрестоматія А. Ковалівського «З історії української критики», Х., 1926) їх вульгарно-соціол. трактуванню (статті, рецензії й огляди Б. Коваленка, В. Коряка, С. Щупака та ін.). На 1-му з’їзді рад. письменників (Москва, 1934) «ухвалено» соцреалізм як єдиний худож. метод рад. літ-ри. Їй відводили місце у клітці з 4-х ґрат: правдивість зображення дійсності, соц. (клас., парт.) зумовленість відтвор. подій, комуніст. спрямованість їх і романт. піднесеність. Сформована на такій основі вульгарно-соціол. критика стала у 1930-х рр. і пізніше домінуючою в усьому літ. процесі тодіш. СРСР, а пров. літ. критики разом із найталановитішими письменниками, творчість яких нібито не відповідала вимогам цих вульгаризацій, зазнали нечув. в історії люд. цивілізації репресій. За підрахунками Б.-Ю. Кравціва («Розгром українського літературознавства», 1960), наприкінці 1920-х рр. свої крит. й істор.-теор. праці публікували в Україні 280 авторів; з них репресовані 103; вибули з літ. життя (унаслідок екстермінац. заходів) 74; емігрували за кордон 25; залишилися, ставши на платформу соцреаліст. літературознавства, 15. Ці останні та молодий крит. доріст (О. Килимник, Ю. Кобилецький, С. Крижанівський, Л. Новиченко, А. Тростянецький та ін.) у 1940–50-х рр. забезпечували функціонування К. л., яка, демонструючи клас., компарт. служіння доктрині побудови комунізму, остаточно здискредитувала сам феномен крит. потрактування літ. творчості. Остаточну дискваліфікацію укр. критики у цей період попередила діяльність літературознавців з укр. діаспори (Ю. Бойко, М. Гнатишак, Д. Донцов, І. Кошелівець, Ю. Лавріненко, Ю. Луцький, Д. Чижевський, Ю. Шевельов та ін.). Займаючись переважно історією і теорією літ-ри, вони принагідно вдавалися і до крит. осмислення сучас. літ. процесу і в такий спосіб готували ґрунт для формування нового покоління критиків, яке прийде у літературу разом із рухом, що дістане назву «шістдесятництво». Зх. К. л. увійшла в історію літературозн. думки 1930–50-х рр. під знаком ідей, які утверджували представники, принаймні, двох течій: амер. «нової критики», яка сповідувала виявлення у літ. тексті його семантики, тобто конкрет. і заг. змісту, та «структураліст. комплексу», до формування якого причетні женев. школа лінгвістики 1910-х рр., рос. формалізм 1920-х рр., праз. літ. коло 1930-х рр., пізніші структурна антропологія (К. Леві-Стросс), структур. психоаналіз (Ж. Лакан), структурна лінгвопоетика (Р. Якобсон), франц. семіол. школа (Р. Барт, Ц. Тодоров та ін.). «Нові критики» вважали, що у змісті твору «ховаються» символ глибин. мотивів поведінки людини як героя твору і стиль як певний настрій душі й інтелекту творця (письменника). «Структуралісти» (у найзагальніших рисах) виходили з того, що в основі літ. творчості лежать мовний знак, істор. суб’єкт, свідомість творця, фройдів. (психоаналіт.) логіка несвідомого та міфол. і соц. фантазії людства. В остан. випадку йшлося про те, що, занурюючись у структуру твору, можна пояснити глибини його метафор. змісту. Рад. літературознавство всього цього, звичайно, не сприймало і відкидало як вияв бурж. формалізму в літературознавстві. Тим часом в укр. діаспорі елементами «нової критики» і «структуралізму» скористалися автори історій укр. літ-ри М. Гнатишак (1941) і Д. Чижевський (1956). «Чиста» критика використовувала таку методологію лише почасти, зокрема у крит. студіях поетів «Нью-Йоркської групи» (1956), що виникла як антипод «Мистецькому українському руху» (1945–49, Німеччина) зі сповідув. його теоретиками «органіч. нац. стилем» у літ-рі. Крит. студії нью-йоркців орієнтували укр. літературу на зх. форми творчості, які у повоєн. час стали набувати постмодер. вигляду. Поет і критик із групи нью-йоркців Б.-Т. Рубчак 1960 писав: «…Поезія модерністів хоче зберегти в добу технічної революції й нівеляційних доктрин людський дух індивідуальним, свіжим і неповторним». Отже, тому хаосу, який відкрили у світі модерністи, протистояти може тільки люд. дух. Цивілізація тим часом рухалася у напрямку катастрофи (апокаліпсису), і художнє пізнання цього руху породжувало у мист. творчості явище постмодернізму. Постмодерність, як зазначали її теоретики, — це модерність, визволена від хибної свідомості з її марксизмом-ленінізмом, більшовизмом, сталінізмом, фашизмом, маоїзмом і капіталіст. гнобленням людини, котре триває й донині. Укр. шістдесятники хибну свідомість критиків, які стояли на позиціях соцреалізму, намагалися «перебудувати», використовуючи вразл. місця їхньої ж (соцреаліст.) методології, але зіткнулися з неперебор. демагогією найбільш зашор. глашатаїв тієї методології (Л. Санов, М. Шамота, злам. репресіями Є. Шабліовський та ін.) і накликали на себе дію карал. органів. Найбільш актив. і принцип. у розумінні завдань літ-ри і влад. утримання її під ковпаком соцреалізму критиків (Ю. Бадзьо, І. Дзюбу, Є. Сверстюка, І. Світличного й ін.) було заарештовано і відправлено у рад. буцегарні (Мордовія, Колима) на різні терміни ув’язнення. «Трьом мушкетерам» крит. цеху з Інституту літ-ри АН УРСР (на чолі з М. Шамотою, котрого І. Кошелівець означив як «жандарм у палітурках») доручено здійснювати персонал. нагляд (через пресу) за найбільш «нелояльними» до влади шістдесятниками — Є. Гуцалом, Л. Костенко, Г. Тютюнником, В. Шевчуком та ін. Вони виконували це доручення успішно, бо ж комусь із них обіцяли кар’єрні посади «на місці», ще когось готували до «заслання» з крит. метою у Канаду чи ін. місця дислокації «укр. бурж. націоналістів». Ін. критики того часу зайняли напівпримирл. позицію і створили низку крит. студій, в яких літ. процес сучасності (т. зв. період розвинутого соціалізму, що виявиться періодом застою) висвітлювався якщо не цілком об’єктивно, то, принаймні, не зовсім викривлено (статті й крит. нариси В. Дончика, М. Жулинського, В. Іванисенка, М. Ільницького, Л. Новиченка, Г. Клочека, Л. Коваленка, М. Коцюбинської, С. Крижанівського, Б. Мельничука, В. Моренця, М. Острика, Т. Салиги, Г. Сивоконя, В. Фащенка та ін.). Вони акцентували на формотвор. можливостях літ-ри, на кореляції її з читачем (після О. Білецького і П. Филиповича цими питаннями від 1920-х рр. ніхто в Україні не займався), уникали лобових (простоліній.) характеристик ідеол. заангажованості письменників і шукали в їхніх текстах відтворення заг.-люд. цінностей, зображення таких персонажів, яких найменше роз’їдала корозія монол. відданості рад. режимові. Діаспорна критика за цими процесами в Україні стежила дуже уважно, що відображено у книгах критики «Сучасна література в УРСР» І. Кошелівця (Нью-Йорк, 1964); «Не для дітей» (Мюнхен, 1964), «Друга черга» (1978), «Третя сторожа» (Балтимор; Торонто, 1991) Ю. Шереха; «Книга спостережень» Є. Маланюка (т. 1–2, Торонто, 1962); «Зруб і парости» Ю. Лавріненка (Нью-Йорк, 1971) та ін. Низку поміт. крит. статей і рец. у 1960–80-х рр. опублікували поети модерно-постмодер. Нью-Йорк. групи поетів Б. Бойчук, Б.-Т. Рубчак та ін. В окремих випадках автори цих публікацій не могли бути непомильними; давався у знаки брак інформації з материк. України, яка щодо Заходу була за «залізною завісою», а часом і якісь особисті упередженості. Останнє не дало змоги Ю. Шевельову залишитися достатньо об’єктив. у крит. міркуванні про істор. романи свого студента у передвоєн. Харків. університеті О. Гончара («Здобутки і втрати української літератури», 1954). Натомість Ю. Лавріненко (упорядник і автор крит. портретів письменників у кн. «Розстріляне відродження», 1959) вносив у свої крит. судження не лише добру дещицю об’єктивності, а й можливості тих літературозн. методологій, якими користувалися критики Європи й Америки. Обравши жанр «дослідчого есе», він поєднував у ньому герменевт. (пояснювал.) і феноменол. підходи до аналізов. творів, демонстрував у них (підходах) те «відчування розумом», яке сформулювали саме феноменологи — представники філос. й естет. течій, котрі практикували об’єктно-суб’єктні форми пізнання творчості. Зі здобуттям Україною незалежності 1991 такі крит. форми пізнання стали доступні фахівцям і в материк. літературознавстві, а до них долучалися практично всі ті методології крит. роботи, якими був сповн. простір світ. літературознавства. Питання лише у тому, чи були готові до цього крит. сили материк. України. Адже були вони виснаж. репрес. політикою держави та всілякими утисками з боку її Головліту — цензур. департаменту КДБ, який ретельно вчитувався у кожне друк. слово. У назві крит. монографії В. Даниленка «Лісоруб у пустелі. Письменник і сучасний літературний процес» (К., 2008) вгадувався натяк, що народжувалося багато чого «пустельного» й у худож. літературі періоду укр. незалежності, і в її крит. осмисленні. На тлі всіх тих повернутих у літ. процес творів, що перебували у кадебешних спецсховищах (В. Винниченка, Г. Косинки, М. Хвильового, В. Підмогильного й ін.), публікації навіть найпомітніших молодих письменників періоду незалежності (Ю. Андрухович, Ю. Винничук, С. Жадан, О. Забужко й ін.) видаються дуже далеким відлунням великої літ-ри великих стилів. Почасти компенсували їхню малість твори шістдесятників М. Вінграновського, І. Драча, Р. Іваничука, І. Жиленко, Л. Костенко, В. Шевчука і ще старших за них О. Гончара, А. Дімарова, П. Загребельного, Ю. Мушкетика. А з крит. осмисленням їхньої творчості справи теж кепські. Маючи можливість вільно користуватися всіма крит. методологіями (постколоніальна, неоміфол., фемініст., психоаналіт. тощо), з’ясовувати у деталях проблеми «автора» і «творця», розрізняти, що таке «твір» і «текст», «рецептор» та «інтерпретатор», «інший» М. Фуко і «дзеркальна фаза» Лакана, сучас. укр. критик, проте, не завжди здатний «прикласти» все це до конкрет. твору, і тому найчастіше оперує давніми (ще з часів позитивізму) поняттями «правда життя» і «правда художня», твір «читабельний» чи тільки «писабельний» (визначення Р. Барта), віршов. тексти достатньо «ритмічні» чи «аритмічні» тощо. Суто наук. осмислення питань критики має у цей час більш респектабел. вигляд. До її проблем звертаються учасники відновл. у Київ. університеті перетців. філол. семінару (наук. кер. М. Наєнко), на одному із засідань якого обговорено тему «Літературна критика і критерії художності» (К., 2008). Подібне питання стало предметом осмислення й у Львів. університеті («Спокуси і пастки літературної критики чи Криза жанру?», Л., 2009). Учасники цих двох заходів (д-ри філології Н. Бернадська, Р. Гром’як, Т. Гундорова, І. Денисюк, В. Дончик, Н. Зборовська, М. Ільницький, Н. Над’ярних, М. Наєнко, В. Панченко, Я. Поліщук, Т. Салига, Л. Сеник, В. Соболь, А. Ткаченко, Н. Шляхова, Г. Штонь та ін.) показали і розмаїту картину функціонування сучас. критики як «рухомої есетики», і водночас наголосили на «больових точках» її розвитку. Не залишилася поза увагою й одна з найнесподіваніших проблем К. л. як виду творчо-наук. діяльності: значне ослаблення її зумовила цілковита безгонорарність крит. публікацій у пресі, тому спричинився масовий відплив критиків у «чисте» літературознавство, яке розвивається у ВНЗах та академ. наук. установах. Спроби поєднати К. л. з історією і теорією літ-ри дають позитивні результати лиш в окремих випадках — у деяких публікаціях київ. часописів «Слово і час» та «Критика»; у збірниках крит. матеріалів «Канон та іконостас» М. Павлишина (1997), «Тексти і маски» Г. Грабовича (2005), «З криниці літ» І. Дзюби (2006, т. 1–3), «З потоку літ і літпотоку» В. Дончика (2007), «Доля літератури — доля України» (2011; усі — Київ), «На перехрестях віку» М. Ільницького (2008–09, т. 1–3), «Воздвиження храму» (2008), «Екслібриси Евтерпи» Т. Салиги (2010; усі — Львів); у монографіях «У глибинах людського буття» В. Фащенка, «Крижмо» О. Сливинського, «Український літературний постмодерн» Т. Гундорової (усі — 2005), «Андеґраунд. Український літературний істеблішмент» Я. Голобородька, «У вимірах сприймання» Г. Сивоконя (обидві — 2006), «Літературні явища і з’яви» А. Погрібного (2007), «Сучасна українська проза» Р. Харчук (2008; усі — Київ), «Енергія художнього слова» Г. Клочека (Кр., 2007) й ін. Без таких поєднань обходяться автори рец. та огляд. статей крит. характеру в г. «Літературна Україна», «Українська літературна газета», ж. «Вітчизна», «Сучасність», «Всесвіт», «Дніпро» (усі — Київ), «Дзвін» (Львів), «Березіль» (Харків), «Кур’єр Кривбасу» (Кривий Ріг) та ін. Нові форми К. л. пропонують інтернет-видання «Літ-Акцент» (за ред. В. Панченка), «Буквоїд» (за ред. С. Руденка) та ін. Публікації в них мають переважно есеїст. характер, що віщує, очевидно, народження цілком нового типу К. л. — синтез письменниц. і «читац.» публіцистики. Критерії крит. суджень у ній позначено суто автор. худож. уподобаннями і дуже індивід. уявленнями про завдання К. л.; у них відлунюють лише окремі ознаки сучас. постмодер. критики, яка в інтерпретації літ. текстів оперує методол. поняттями на зразок історицизм, геокритика, герменевтика, психоаналітика, екзистенціалізм, фемінізм та ін. Майбутнє К. л. залежить від майбутнього самої літ-ри: що вона «зав’яже», те критики і будуть «розв’язувати». Стимулює їх до цього засн. 1976 премія у галузі літ. критики ім. О. Білецького.
Літ.: Білецький Л. Основи української літературно-наукової критики. Прага, 1925; К., 1998; Ковалівський А. З історії української критики. Х., 1926; Гординський Я. Літературна критика підсовєтської України. Л.; К., 1939; Пономарьов П. Українська літературна критика кінця ХІХ — початку ХХ століть. Уж., 1965; Білецький О. Літературознавство і критика за 40 років Радянської України // Білецький О. Зібрання праць: У 5 т. Т. 3. К., 1966; Федченко П. Літературна критика на Україні першої половини ХІХ ст. К., 1982; Брюховецький В. Силове поле критики. К., 1984; Історія української літературної критики ХІХ ст. К., 1988; Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. Л., 1996; 2002; Ільницький М. Критики і критерії. Л., 1998; Гром’як Р. Історія української літературної критики. Т., 1999; Наєнко М. Історія українського літературознавства і критики. К., 2010.
І. М. Фізер, М. К. Наєнко
Рекомендована література
- Білецький Л. Основи української літературно-наукової критики. Прага, 1925;
- К., 1998;
- Ковалівський А. З історії української критики. Х., 1926;
- Гординський Я. Літературна критика підсовєтської України. Л.; К., 1939;
- Пономарьов П. Українська літературна критика кінця ХІХ – початку ХХ століть. Уж., 1965;
- Білецький О. Літературознавство і критика за 40 років Радянської України // Білецький О. Зібрання праць: У 5 т. Т. 3. К., 1966;
- Федченко П. Літературна критика на Україні першої половини ХІХ ст. К., 1982;
- Брюховецький В. Силове поле критики. К., 1984;
- Історія української літературної критики ХІХ ст. К., 1988;
- Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. Л., 1996;
- 2002;
- Ільницький М. Критики і критерії. Л., 1998;
- Гром’як Р. Історія української літературної критики. Т., 1999;
- Наєнко М. Історія українського літературознавства і критики. К., 2010.